Po-widoki i Obiekty banalne – ciekawa wystawa fotografii w Galerii Sztuki Wozownia w Toruniu

Galeria Sztuki WOZOWNIA

www.wozownia.pl
Toruń ul. Rabiańska 20, tel. 56 6226339

Tomasz Sobieraj, Leszek Żurek – Po-widoki / Obiekty banalne

Kurator wystawy: Krzysztof Jurecki

BANAL OBJECTS

Wernisaż w piątek, 19 lipca 2013 r. o godz. 18.00, wystawa czynna do 25 sierpnia.

Wystawa przygotowana przez Krzysztofa Jureckiego ma przede wszystkim unaocznić interesujący problem, który należy do kategorii powidoku oraz techniki i estetyki montażu. Interesujące dla kuratora jest również to, że dwóch artystów w tym samym czasie w Polsce niezależnie od siebie wykonywało bardzo zbliżone pod względem formalnym prace. Dlaczego? Odpowiedzi należy szukać w tekście do katalogu, w którym Jurecki zastanawia się także nad tym problemem artystyczno-psychologicznym. Leszek Żurek już w cyklu Moje ogrody (2004) wykorzystywał nakładanie negatywów o symbolicznym znaczeniu odwołującym się do atmosfery dzieciństwa. W Po-widokach (2011), z jednej strony świadomie sięga do koncepcji Władysława Strzemińskiego, ale z drugiej cykl ten jest przede wszystkim przedstawieniem miejsc ważnych, a nawet archetypowych naznaczonych melancholijnym znamieniem i przemijalnością. (…) Koncepcja powidoku ma duże możliwości rozwoju w fotografii, o czym zaświadczają prace Żurka, Sobieraja czy pokazywane kilka lat wcześniej w Galerii Wozownia prace Grzegorza Zygiera.

Z bardzo podobnej koncepcji wywodzą się poetyckie fotografie Tomasza Sobieraja. Jego cykl Obiekty banalne (2010) nie ma określonego początku, nie ma też rozwijającej się narracji i spektakularnego zakończenia. Każda praca, oparta na wielokrotnej ekspozycji materiału negatywowego, jest poszukiwaniem symbolicznym, które z chaosu przypadku ma wydobywać czy podnieść do miana wartości tytułowe „obiekty banalne”. Jest to trochę metoda podobna do tej, jaką stosował Marcel Duchamp, ale użyta w zupełnie inny sposób i w innym celu pokazania, że potencjalnie wszystko godne jest poezji / fotografii i od mocy twórczej zależeć będzie, czy to się powiedzie, czy nie. Jest to również opowieść melancholijna, a nawet katastroficzna, korespondująca z filozoficznymi poglądami Witkacego.

Ekspozycja jest też refleksją na temat przekroczenia granic konwencjonalnej fotografii, na rzecz poszukiwania jej alternatywnych wobec obrazu cyfrowego rozwiązań i przede wszystkim odnalezienia jej poetyckiej wyobraźni, która w przypadku Sobieraja i Żurka jest najważniejsza.

Krzysztof Jurecki

Wystawie towarzyszy katalog wg projektu Kazimierza F. Napiórkowskiego.

Tomasz Sobieraj – ur. w 1964 roku w Łodzi; prozaik, poeta, eseista, krytyk literacki, fotografik; zajmuje się także sztuką wideo, grafiką użytkową i fotografią reklamową. Ukończył geografię (hydrologię i klimatologię) na Uniwersytecie Łódzkim i program GIS w Instytucie Statystyki Informatycznej Uniwersytetu w Lizbonie.

Autorska strona: www.sobieraj.art.pl.

Leszek Żurek – ur. w 1964 r. w Gdyni. Absolwent ASP w Gdańsku oraz ASP w Poznaniu. Publikuje w Kwartalniku „Fotografia”, Magazynie „Exit”, „Świecie obrazu” oraz w mediach lokalnych. Mieszka i pracuje w Rumi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*