Sony α7 II – nowy korpus z pełnoklatkową matrycą obrazu wyposażony w 5-kierunkowy, optyczny system stabilizacji obrazu

Firma Sony ogłosiła wprowadzenie kolejnego modelu z wymiennymi obiektywami z serii a7.

Nowy aparat α7 II (ILCE-7M2) jest pierwszym na świecie[i] korpusem, w którym zastosowano 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu przeznaczony do współpracy z pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu.

A7II_front-1200

A7II_rear-1200

A7II_top-1200Aparat łączy nieprzeciętną jakość obrazu z małymi wymiarami i lekkością. Tym samym dobrze wpisuje się w tradycje serii α7, w której znajduje się między innymi model α7R — najmniejszy i najlżejszy na świecie aparat z wymiennymi obiektywami i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu. Drgania aparatu są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami — w pięciu kierunkach — pełnoklatkowego przetwornika obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości 24,3 megapiksela. Osiągana w ten sposób stabilizacja pozwala fotografować z czasem migawki nawet o 4,5 stopnia dłuższym[ii] niż w systemach bez stabilizacji. Oznacza to, że teraz w wielu sytuacjach można zrezygnować z użycia statywu i mimo to uzyskać ostre zdjęcia i stabilne filmy — w pełni odzwierciedlające potencjał pełnoklatkowej matrycy. Wbudowany system stabilizacji poprawia też ostrość obrazu, gdy do rejestracji używane są obiektywy z mocowaniem typu A oraz oferowany oddzielnie adapter.

Pierwszy na świecie korpus z pełnoklatkową matrycą obrazu wyposażony w 5-kierunkowy, optyczny system stabilizacji obrazu

W celu zapewnienia ostrości fotografii i stabilności filmów system ten wykrywa i koryguje różne ruchy korpusu: kątowe (obrót wokół osi pionowej i przechył w górę/w dół), typowe dla zdjęć z użyciem teleobiektywu; boczne (wzdłuż osi X i Y), zauważalne zwłaszcza przy znacznych współczynnikach powiększenia; oraz przekrzywienia (przechył na lewo / na prawo), charakterystyczne dla zdjęć w nocy i nagrywania filmów.

Ruchy tego rodzaju są kompensowane odpowiednimi przemieszczeniami matrycy. W przypadku wykonywania zdjęć kompensacja drgań jest na tyle skuteczna, że pozwala na wydłużenie czasu otwarcia migawki nawet o 4,5 stopnia.

5-kierunkowy, optyczny system stabilizacji obrazu: doskonała współpraca z szeregiem obiektywów αTM[iii]

Podczas zdjęć z ręki w słabszym oświetleniu możliwe jest teraz wydłużanie czasu migawki, co przekłada się na dodatkowe możliwości twórcze. Dodatkową zaletę stanowi większa mobilność — nie trzeba bowiem rozstawiać statywu. Wbudowany w korpus stabilizator obrazu jest efektywny nawet przy pracy z obiektywami typu E bez stabilizatora Optical SteadyShot (OSS). 5-kierunkowy system stabilizacji obrazu działa nawet przy korzystaniu z obiektywów z mocowaniem typu A (zamontowanych przy użyciu sprzedawanego oddzielnie adaptera LA-EA4 lub LA-EA3). W konsekwencji model α7 II pozwala w pełni wykorzystywać szeroki wachlarz obiektywów α i ich specyficzne właściwości.

Funkcja podglądu na żywo: kontrola nad efektywnością stabilizacji

Poddany stabilizacji obraz można kontrolować w czasie rzeczywistym na ekranie LCD aparatu lub w wizjerze OLED. Ułatwia to pracę nad kompozycją i nastawianie ostrości przy zdjęciach z użyciem teleobiektywu lub obiektywu do makrofotografii.

Szybki i dokładny system automatyki ostrości Fast Hybrid AF

Pokrywający rozległą strefę system AF z umieszczonym w płaszczyźnie ogniskowej, 117-polowym czujnikiem AF opartym na detekcji fazy (wspomaganym przez 25-polowy system AF oparty na detekcji kontrastu)

System AF nowego aparatu tworzą dwa elementy: umieszczony w płaszczyźnie ogniskowej, 117-polowy czujnik AF oparty na detekcji fazy oraz 25 pól AF opartych na detekcji kontrastu. Pokrycie polami AF dużego fragmentu kadru pozwala na dokładne, oparte na wykrywaniu fazy śledzenie ostrości ruchomych obiektów i zapobiega „gubieniu” ostrości.

O 30% szybsze działanie systemu AF[iv]

Do wykrywania położenia obiektu służy obecnie udoskonalony, bardziej zaawansowany algorytm, który optymalizuje sterowanie silnikiem w obiektywie. W rezultacie system AF wyróżnia się bardzo dużą szybkością działania — w wielu przypadkach o 30% większą niż w poprzednich modelach.

Ulepszony algorytm przewidywania ruchu: o 50% większa niż w poprzednich modelach efektywność śledzenia ruchu

Udoskonalony, firmowy algorytm Sony służący do przewidywania ruchu obiektów o połowę sprawniej śledzi przemieszczanie się obiektu i przewiduje jego następny ruch. Co więcej, automatyka ostrości (AF) i ekspozycji (AE) działają nieprzerwanie nawet w trybie zdjęć seryjnych o dużej szybkości (do 5 kl./s). Dzięki temu w uzyskaniu udanych zdjęć nie przeszkodzi nawet gwałtowny ruch ani inne niespodziewane zachowanie obiektu. Sprawniejsze śledzenie obiektów to także efekt postępu w technologii analizy obrazu przez system utrzymywania ostrości „lock-on AF”, który dostosowuje sposób nastawiania ostrości do rozmiarów obiektu.

Pełnoklatkowa matryca i procesor BIONZ X™: nieprzeciętna jakość obrazu i dodatkowe możliwości przy nagrywaniu filmów

Pełnoklatkowy przetwornik obrazu Exmor CMOS: wysoka rozdzielczość, duża czułość i minimalny poziom szumów

Aparat jest wyposażony w pełnoklatkowy przetwornik obrazu Exmor CMOS o efektywnej rozdzielczości około 24,3 megapiksela. Większe wymiary pojedynczych pikseli przekładają się na większą czułość i mniejszy poziom szumu, a w rezultacie pozwalają w pełni spożytkować walory optyczne obiektywu. Aparat rejestruje więc piękny, wiernie odwzorowany obraz z efektem bokeh, jaki uzyskuje się tylko z pełnoklatkowej matrycy obrazu.

Procesor obrazu BIONZ X: doskonałe szczegóły, naturalny wygląd faktur i mniejsze szumy

Szybki, zaawansowany procesor BIONZ X umożliwia wykorzystanie całego szeregu technologii służących do optymalizacji obrazu. I tak, technologia reprodukcji szczegółów nadaje naturalny wygląd fakturom i najdrobniejszym detalom, a technologia kompensacji dyfrakcji przeciwdziała zamazywaniu się obrazu przy małych otworach przysłony. Strefowa redukcja szumów znacznie osłabia szumy w słabym oświetleniu — na przykład nocą lub w pomieszczeniu — a przy tym zachowuje niezwykłą wprost ilość szczegółów w obrazie i w fakturach.

Zgodność z formatem XAVC S: możliwość zapisu obrazu przy dużej przepływności

Aparat umożliwia zapis filmów w dwóch formatach: AVCHD 2.0 Full HD (1920×1080) 60p (50p)/60i (50i)/24p oraz XAVC S, będącym adaptacją profesjonalnego systemu zapisu XAVC® stworzoną na potrzeby sprzętu powszechnego użytku[v]. Zaletą tego nowego formatu jest wysoka jakość obrazu filmowego Full HD, którego przepływność wynosi aż 50 Mb/s. Do kompresji obrazu służy kodek MPEG-4 AVC/H.264 w wersji Long GOP. Dźwięk nagrywany jest w formacie Linear PCM, a do zapisu pliku wykorzystywany jest kontener MP4.

Pełny zestaw funkcji do nagrywania obrazu filmowego przeznaczonego do zastosowań profesjonalnych

Aparat α7 II pozwala na wybór różnych profili obrazu, służących do wygodnego korygowania zakresów tonalnych. Użytkownik może między innymi wybrać profil gamma S-Log2[vi], który zapewnia bardzo szeroki zakres dynamiczny. Wśród innych funkcji zapożyczonych ze sprzętu profesjonalnego warto wymienić kod czasowy i bity użytkownika (przydatne przy edycji i montażu nagrań), funkcję sterowania nagrywaniem (do synchronizacji zapisu obrazu przez aparat i współpracujący, zewnętrzny rejestrator), wyświetlanie różnych znaczników oraz nagrywanie filmu w dwóch formatach.

Większa funkcjonalność i niezawodność

Wysoki standard funkcjonalności

Kształt i wysokość uchwytu na korpusie ułatwiają stabilne trzymanie aparatu nawet podczas zdjęć z użyciem dużego teleobiektywu. Konstruktorzy nowego modelu przesunęli też do przodu i powiększyli przycisk spustu migawki. Ułatwia to jego intuicyjne, bezwzrokowe użycie, a w konsekwencji pozwala uniknąć poruszenia zdjęcia. Priorytetem projektantów była również wygoda użycia, dlatego aparat jest wyposażony w 10 programowalnych przycisków, do których można łącznie przypisać 56 funkcji.

Do podglądu ujęcia można użyć ekranu LCD z technologią White MagicTM, który zapewnia doskonałą widoczność obrazu nawet w intensywnym oświetleniu słonecznym.

Szczegółowy, kontrastowy wizjer XGA OLED Tru-Finder™ do precyzyjnego podglądu obrazu

Zastosowany w aparacie wizjer XGA OLED Tru-Finder ma 2,36 mln punktów rozdzielczości, co w połączeniu z wysokim kontrastem pozwala dokładnie sprawdzić wpływ wybranych ustawień na wygląd zdjęcia, ostrość powiększonego fragmentu czy wygląd miękko rozmytych fragmentów tła. Wizjer umożliwia też sprawdzanie wykonanych zdjęć. A ponieważ aparat jest w pełni przystosowany do współpracy z obiektywami do matryc APS-C, w przypadku użycia takiego obiektywu obraz wypełnia cały wyświetlacz wizjera.

Niezawodność, która doceni także profesjonalista

Góra i przód korpusu oraz jego wewnętrzny szkielet są wykonane z lekkiego, ale trwałego i wytrzymałego stopu magnezu. Solidne gniazdo mocowania obiektywu pozwala bez obaw używać dużych teleobiektywów czy ciężkich obiektywów przeznaczonych do rejestracji obrazu filmowego.

Najważniejsze przyciski i pokrętła są zaopatrzone w uszczelki, które zapobiegają przedostawaniu się do wewnątrz pyłu i wilgoci. Temu samemu celowi służą dwuwarstwowe osłony złączy i gniazd na karty pamięci. Cała konstrukcja została pomyślana tak, by umożliwić korzystanie z aparatu w najróżniejszych sytuacjach, bez obaw o jego bezpieczeństwo.

O 40% krótsze uruchamianieiv

Po włączeniu aparat osiąga gotowość do pracy o 40% wcześniej niż obecne modele.

Łącze Wi-Fi i technologia NFC do podłączania urządzeń mobilnych; możliwość dodawania nowych funkcji, pobranych z serwisu PlayMemories Camera Apps

– Łącze Wi-Fi i technologia NFC do podłączania urządzeń mobilnych

– Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps, umożliwiającym dodawanie do aparatu nowych funkcji

Po zainstalowaniu aplikacji „Kompensacja obiektywu” (umożliwiającej zapis informacji o obiektywie w danych Exif, kompensację nagrywanego obrazu filmowego oraz importowanie/eksportowanie wartości korekt dla obiektywu) użytkownicy mogą ręcznie wprowadzać wartości korekt winietowania, aberracji chromatycznej i dystorsji.

Szczegółowe informacje można znaleźć na stronie internetowej serwisu PlayMemories Camera Apps: (www.playmemoriescameraapps.com/portal/).

Akcesoria

VG-C2EM: uchwyt do zdjęć w układzie pionowym do aparatu α7 II

Ten uchwyt, przeznaczony specjalnie do modelu α7 II, zwiększa stabilność aparatu podczas zdjęć w układzie pionowym. Pozwala też na zainstalowanie dwóch akumulatorów NP-FW50 (sprzedawanych oddzielnie), a w konsekwencji na wydłużenie czasu pracy. Dodatkową zaletę stanowi wytrzymałą konstrukcja, odporna na wilgoć i pył.

Kompatybilne modele: α7 II

LCS-ELCB: torba na aparat α7 II

Przeznaczona do aparatu α7 II torba składa się ze skórzanego pokrowca na korpus i osłony obiektywu. Założony pokrowiec nie utrudnia wymiany akumulatora i karty pamięci, dostępu do portu USB ani działania funkcji NFC.

Kompatybilne modele: α7 II

FDA-EP15: muszla oczna

Miękka, zapasowa muszla oczna zaprojektowana z myślą o wygodzie użytkowania.

Kompatybilne modele: α7 II, α7S, α7R, α7

Wymienny obiektyw α [mocowanie typu A]

70–300 mm F4,5–5,6 G SSM II [SAL70300G2]

Teleobiektyw zmiennoogniskowy, który pozwala połączyć ostre ujęcie głównego obiektu z charakterystycznym dla serii G, pięknym efektem bokeh — miękkim rozmyciem nieostrych fragmentów. Idealnie nadaje się do fotografowania sportu na powietrzu i dzikiej przyrody; można go również używać do zdjęć portretowych. Minimalna odległość od fotografowanego obiektu wynosi zaledwie 1,2 m, co pozwala na wykonywanie makrofotografii roślin itp.

– Powłoka Nano AR na powierzchniach soczewek obiektywu: mniejsza ilość refleksów i tzw. duszków oraz wierniejsze odwzorowanie obrazu

– Mniej więcej cztery razy szybsze śledzenie ostrości niż w obecnym modelu SAL70300G

– Konstrukcja odporna na wilgoć i pył

A7II_wSEL2470Z_front-1200

A7II_wFE2470Z_cover_image_02-1200

A7II_wSAL135F18Z_right-1200Aparat α7 II będzie dostępny w Europie od stycznia 2015.

α7 II (ILCE-7M2) — dane techniczne

Mocowanie obiektywu Mocowanie typu E
Przetwornik obrazu Pełnoklatkowy (35,8 x 23,9 mm) przetwornik obrazu Exmor CMOS
Liczba pikseli (efektywnie) Około 24,3 megapiksela
Format zapisu Fotografie JPEG (DCF 2.0, Exif 2.3, zgodność z MPF Baseline), RAW (format Sony ARW 2.3)
Filmy XAVC S / zgodność z formatem AVCHD 2.0, MP4
Funkcje dotyczące filmu Profile obrazu Profil obrazu (Wyłączony / 1–7, poziom czerni, gamma (film, fotografia, Cine1–4, ITU709, ITU709 [800%], S-Log2), gamma czerni, Knee (zagięcie charakterystyki), tryb koloru, nasycenie, ogólna kolorystyka, głębia koloru, szczegół, kopiowanie, zerowanie)
Inne Kod czasowy/bity użytkownika, sterowanie zapisem, automatyczne wydłużanie czasu otwarcia migawki, zapis filmu w dwóch formatach, wstawianie znaczników
Wyjście „czystego” sygnału HDMI 1920 x 1080 (60p (50p) / 60i (50i) / 24p)YCbCr 4:2:2 8 bitów/RGB 8 bitów
Nośniki Memory Stick PRO Duo™, Memory Stick PRO-HG Duo™, Memory Stick XC-HG Duo, karta pamięci SD, karta pamięci SDHC (zgodna z UHS-I), karta pamięci SDXC (zgodna z UHS-I)
System nastawiania ostrości Typ Fast Hybrid AF (AF z wykrywaniem fazy/AF z wykrywaniem kontrastu)
Pola ostrości Pełna klatka: 117 pól (AF z detekcją fazy) / APS-C 99 pól (AF z detekcją fazy) / 25 pól (AF z detekcją kontrastu)
Zakres czułości EV –1–20 (przy odpowiedniku ISO 100, z założonym obiektywem F2,0)
Sterowanie ekspozycją Typ pomiaru Pomiar z wykorzystaniem 1200 stref
Czułość ISO (zalecany wskaźnik naświetlenia) Fotografie: ISO 100–25 600 (z rozszerzeniem do ISO 50/64/80), automatyczna (ISO 100-6400 z możliwością wyboru górnej i dolnej granicy), wieloklatkowa redukcja szumów (rozszerzenie do ISO 51 200) Filmy: odpowiednik ISO 100 – 25 600, automatyczna (ISO 200 – 6400)
Migawka Czas otwarcia migawki Fotografie: od 1/8000 do 30 s i B Filmy: od 1/8000 do 1/4 s
Elektroniczny pierwszy przebieg kurtyny Tak (włączanie/wyłączanie)
Stabilizator obrazu SteadyShot INSIDE Mechanizm przemieszczania przetwornika obrazu z kompensacją w 5-kierunkach (kompensacja zależy od specyfikacji obiektywu)4,5 stopnia (według normy Camera & Imaging Products Association. Tylko obrót wokół osi pionowej/przechył w górę/w dół. Przy zamontowanym obiektywie Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA. Redukcja szumów przy długiej ekspozycji: wyłączona.)
Napęd Szybkość zdjęć seryjnych*1 Hi: maks. około 5 kl./s, Low: maks. około 2,5 kl./s
Liczba rejestrowanych klatek (w przybliżeniu) w trybie zdjęć seryjnych*1 Zdjęcia seryjne w trybie Hi: maksymalnie 77 klatek / 25 klatek (RAW)
Wizjer Typ Wizjer elektroniczny (XGA OLED Tru-Finder)
Całkowita liczba punktów 2 359 296 punktów
Pokrycie kadru 100%
Powiększenie Około 0,71x (obiektyw 50 mm nastawiony na nieskończoność, -1m-1 (dioptria)
Ekran LCD Typ 7,5 cm (3,0″), TFT
Całkowita liczba punktów 1 228 800 punktów
Regulacja kąta Maksymalnie około 107° w górę, około 41° w dół
Dźwięk Mikrofon Wbudowany mikrofon stereofoniczny
Głośnik Wbudowany, monofoniczny
Gniazda i złącza Stopka Multi Interface, złącze HDMI micro (typu D), gniazdo mikrofonowe (3,5 mm stereo, minijack), gniazdo słuchawkowe (3,5 mm stereo, minijack), złącze Multi Terminal/Micro USB
Sieć bezprzewodowa (wbudowana) Zgodność z Wi-Fi, IEEE802.11b/g/n (pasmo 2,4 GHz)
NFC Zgodność ze znacznikami NFC Forum typu 3
Współpraca z serwisem PlayMemories Camera Apps Tak
Akumulator Akumulator NP-FW50
Waga Około 599 g (z akumulatorem i kartą Memory Stick PRO Duo) / Około 566 g (sam korpus)
Wymiary (szer. x wys. x gł., standard Camera & Imaging Products Association) Około 126,9 x 95,7 x 59,7 mm
Temperatura w środowisku pracy 0–40°C

[i] Wśród aparatów cyfrowych z wymiennymi obiektywami i pełnoklatkowym przetwornikiem obrazu, badanie Sony, stan na listopad 2014 r.

[ii] Według normy Camera & Imaging Products Association. Kompensacja przemieszczeń kątowych (obrót wokół osi pionowej i przechył w górę/w dół). Pomiar przy zamontowanym obiektywie Sonnar T* FE 55 mm F1,8 ZA i wyłączonej funkcji redukcji szumów przy długiej ekspozycji.

[iii] Niektóre obiektywy nie są zgodne z 5-kierunkowym, optycznym system stabilizacji obrazu.

[iv] W porównaniu z modelem α7. Na podstawie wewnętrznych pomiarów Sony.

[v] Do zapisu w formacie XAVC S niezbędna jest karta pamięci SDXC klasy 10 lub wyższej.

[vi] S-Log2: krzywa korekty gamma opracowana przez Sony na potrzeby zapisu obrazu HDR. Dzięki niej w warunkach, które normalnie powodowałyby utratę szczegółów w światłach i cieniach, istnieje możliwość zarejestrowania obrazu, z którego będzie można wydobyć te szczegóły w czasie edycji.

Tagi: ,

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*