Sony A57 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

Fotografowanie:

Aparatem Sony A57 fotografuje się całkiem przyjemnie, niezależnie od tego czy korzystamy z LCD czy z wizjera, pomimo pewnych wad jakimi jest obarczony wizjer elektroniczny, można się przyzwyczaić i 99% procentach przypadków na nim polegać, druga sprawa to po prostu innego wyjścia tutaj nie ma. Wizjer elektroniczny wyświetla obraz w wystarczającej rozdzielczości z czasem technologia ulegnie poprawie, plusem jest to, że w wizjerze jest wyświetlanych więcej opcji. Aparat bardzo dobrze się trzyma dzięki bardzo wygodnemu uchwytowi, uruchamia się w sekundę i jest od razu gotowy do wykonania zdjęć, poruszanie się po menu wykonuje się bez żadnych zacięć. Po przyuczeniu obsługiwałem aparat już normalnie tak jak każdą inną lustrzankę na rynku. Sony wykonuje bardzo dobre i wygodne obudowy, na plus. Aparat posiada stabilizację w korpusie która współpracuje z każdym obiektywem pod bagnet A, udało mi się wykonać z ręki ostre zdjęcie na 1 sekundowym czasie otwarcia migawki czyli coś tam działa.

 

Tryby pracy

A57 jak i inne aparaty z tej półki cenowej posiada standardowe tryby pracy, takie jak, pełny Manual, priorytet czasu, przysłony, tryb Auto, dwa tryby Auto +, tryby scen, panoramy, panoramy 3D! oraz filmowania.

 

Pomiar światła

W aparacie A57 zastosowany 1200-segmentowy system pomiaru światła, kompensację ekspozycji możemy ustawić od – 3EV do + 3EV skokiem 1/3 EV. Aparat posiada trzy metody pomiaru światła, wielosegmentowy, centralnie ważony i punktowy z którego korzystam. Światłomierz w aparacie pracuje bardzo dobrze zarówno w trybie manualnym jak i auto zdjęcia są zawsze bardzo dobrze naświetlone.

 

Autofocus

Aparat dotarł do mnie z dwoma obiektywami, pierwszy z nich to kitowy 18-55mm f/3.5-5.6 a drugi to Sony 50mm f/1.4. Autofocus w aparacie sprawuje się nieźle, nigdy nie miał problemów z ustawieniem ostrości w trybie fotografowania z żadnym z tych dwóch szkieł, aparat ustawia ostrość bardzo szybko, także w trybie AF-C sprawuje się bardzo dobrze. Minusem jest to, że aparat nie posiada wbudowanej diody wspomagającej AF i w ciemnościach trzeba podnieść wbudowaną lampę błyskową aby móc ustawić ostrość a ta już jak wiadomo błyska i w konkretnym środowisku możemy być widoczni nawet jakbyśmy tego nie chcieli, brak diody jest minusem, ogólnie AF jest bardzo dobry.

 

Jakość zdjęć

W trybie RAW do czułości ISO szumy są minimalne, przy czułości ISO 1600 jest już trochę więcej, czułość ISO3200 to już zauważalny wzrost a od ISO 6400 do ISO 16000 zdjęcie przestaje być używalne. Zdjęcia w trybie JPG są odszumiane przez aparat na normalnym poziomie (można je odszumić jeszcze bardziej) do czułości ISO 1600-3200 można fotografować i choć zdjęcia posiadają przebarwienia to małe szczegóły są widoczne, później pojawiają się już większe plamy i brak szczegółów. Do ISO 1600 spokojnie robimy zdjęcia, potem już uważamy a najwyższe czułości omijamy z daleka. Matryca tego aparatu to w zasadzie to samo co w NEX-F3, zauważyłem minimalnie większe szumy na niekorzyść A57 ale to praktycznie to samo jeśli chodzi o jakość zdjęć jakie ta matryca generuje.

 

 

Balans bieli

Automatyczny balans bieli bardzo dobrze sobie radzi ze światłem zastanym, mniej ze sztucznym, plusem aparacie A57 jest to, że można sobie ustawić manualnie Kelviny w skali od 2500K do 9900K oraz ustawić balans bieli manualnie przy pomocy białej lub szarej kartki papieru odpowiednio dla danej sytuacji. Poniżej różne tryby ustawień.

 

 

Lampa błyskowa

Lampa błyskowa w aparacie Sony A57 jest normalnej jakość ale w trybie RAW siła błysku jest mniejsza niż w aparacie Sony NEX-F3 przy normalnych ustawieniach.

 

Tryb seryjny

Tryb seryjny w A57 jest fenomenalny, zdjęcia wykonuje się z prędkością maksymalnie 12kl/s co jest nie do pomyślenia dla konkurentów tego aparatu w postaci Canona 650D, a nawet aparatów dwukrotnie droższych, takich jak Canon 7D. Tryb seryjny przy 12kl/s ogranicza stosowanie rozdzielczości 8.4 Megapixeli na jedno zdjęcie, w trybie 10kl/s zdjęcia są zapisywane w plikach RAW już w normalnej rozdzielczości, tryb seryjny jest bardzo szybki i sprawny po zapełnieniu bufora przez około 20 zdjęć w trybie 10kl.s trzeba sobie 20 sekund odczekać aż aparat zapisze zdjęcia na karcie pamięci (używam karty SDHC Sandisk Extreme Pro 45MB/s odczyt i zapis)

 

 

Rozpiętość tonalna

Jakość obrazu przy długim czasie naświetlania. 30 sekund, f/16, ISO200, *RAW

 

30 sekund, f/16, ISO200, *RAW + 4EV w post produkcji

 

Sample zdjęciowe

Poniższe sample zdjęciowe pokazują, że aparat daje sobie radę w każdych warunkach, do ISO 3200 zdjęcia wyglądają bardzo dobrze, nawet korzystając z taniej optyki możemy liczyć na dobrej jakości zdjęcia. Zdjęcia które wykonałem w trybie Auto pokazuję, że aparat mogą obsługiwać osoby kompletnie nie znające się na obsłudze lustrzanki, a57 dobierze za nas parametry ekspozycji i wiernie odda rzeczywistość którą będziemy chcieli uwiecznić na karcie pamięci.

 

Sony A57 + Sony 18-55mm f/3.5 – 5.6, ISO 100, f/3.5, 18mm (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 18-55mm f/3.5 – 5.6, ISO 400, f/3.5, 18mm (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 100, f/1.4 (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 400, f/2.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 12800, f/2.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 3200, f/2.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 200, f/1.4 (*JPG w trybie manual)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 100, f/5 (*JPG w trybie auto)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 100, f/8 (*JPG w trybie auto)

 

Sony A57 + Sony 50mm f/1.4, ISO 100, f/4 (*JPG w trybie auto)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

3 myśli nt. „Sony A57 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

  1. Pingback: Poradnik: Rodzaje aparatów cyfrowych dostępnych na rynku | Portal fotograficzny

  2. Pingback: Premiera: Nikon D5200 | FOTOINFORMATOR – Fotoreportaże, reportaże filmowe