Sony A57 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

Filmowanie:

Sony Alpha 57 wchodzi na rynek amatorskich lustrzanek z butami oferując z miejsca filmowanie w trybie 1080p przy 50kl/s czego nie zrobił do tej pory żaden aparat Canona ani Nikona, bynajmniej na tę chwilę o tym nie wiem a tak istotny fakt przyswoił bym sobie od razu. Tak więc za cenę lekko ponad 2500zł mamy w końcu lustrzankę która nagrywa sygnał wideo Full HD z tą prędkością, pomocną między innymi przy wykonywaniu Slow Motion w tejże rozdzielczości.

A57 korzysta z formatu zapisu AVCHD 2.0 lub MP4 wraz z kodekiem H.264. Przy formacie AVCHD mamy do wyboru rozdzielczości:

• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50p, AVCHD, 28 Mbit/s, PS)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 50i, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 24 Mbit/s, FX)
• 1920 x 1080 pix (Full HD, 25p, AVCHD, 17 Mbit/s, FH)

Przy formacie MP4:

• 1440 x 1080 pix (HD, MP4, 12 Mbit/s, 25 kl./s)
• 640 x 480 pix (VGA), MP4, 3 Mbit/s, 25 kl./s)

Niestety nie możemy ustawić manualnie poziomu wejścia sygnału audio, a choćby w takim 600D jest to możliwie, aparat robi to jednak za nas i na szczęście całkiem sprawnie. Mamy także możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu poprzez zwykłe gniazdo mini jack 3.5 mm.

Dźwięk jest nagrywany w Dolby Digital (AC-3) / MPEG-4 AAC-LC, 2ch

 

Tutaj sample filmowe z aparatu A57, obraz bardzo ładny, nagrany w Full HD, dźwięk już trochę gorzej, wbudowany mikrofon nie radzi sobie z wiatrem, w menu jest dostępna redukcja szumu ale nie sprawdzałem.

 

Film testowy pokazujący działanie Autofocusa w trybie filmowania, AF działa bardzo szybko i sprawnie, wręcz idealnie, jedynym minusem jest nagrywany dźwięk silnika na materiał filmowy, można się przed tym ustrzec stosujący mikrofon kierunkowy albo obiektyw z cichym silnikiem.

Podczas manualnego ustawiania ostrości dostępny jest efekt Focus Peaking który nam pokazuje co jest ostre a co nie.

 

Jakość obrazu na wszystkich czułościach jest dobra, nie widać brzydkich szumów aż do ISO 1600 potem jest już widoczny monochromatyczny szum, jednak nie wygląda on brzydko, więc czułość ISO 3200 jest także w miarę używalna. Aparat pozwala na używanie czułości od ISO 100 do ISO 3200.

 

Efekt Rolling Shutter jest niestety widoczny i razi w oczy także bardzo dynamiczne sceny odpadają do kręcenia tym aparatem.

 

Aparat dzięki nagrywaniu Full HD w 50kl/s pozwala na uzyskanie efektu slow motion w tej rozdzielczości co jest wyraźnym plusem przemawiającym za jego zakupem przynajmniej dla mnie.

Filmy nakręcone aparatem Sony A57 wyglądają profesjonalnie, im lepszej optyki będziemy używać tym będą one lepsze jakościowo pod względem technicznym, z powodzeniem aparat Sony może w tej materii konkurować z Canonem którego uważam lub uważałem (jeszcze muszę przetestować 5D mark III, D600, D800 i A99 aby wyłonić zwycięzcę) za lidera w tej dziedzinie, filmowałem ostatnio przez wiele miesięcy Canonem 600D wcześniej 550D, to czego mi brakowało w nim to Full HD w 60kl/s. Sony nam to teraz daje, do tego bardzo dobra matryca użyta w aparacie, mniejsze szumy na filmach niż w 600D a także w 650D, czego chcieć więcej? Wszystko zależy od naszych potrzeb, pamiętajcie też, że przy filmowaniu możemy używać szkieł z innych stajni, filmowcy którzy się wahają pomiędzy tanimi modelami lustrzanek, bierzcie A57 pod uwagę przy wyborze bo warto.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

3 myśli nt. „Sony A57 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

  1. Pingback: Poradnik: Rodzaje aparatów cyfrowych dostępnych na rynku | Portal fotograficzny

  2. Pingback: Premiera: Nikon D5200 | FOTOINFORMATOR – Fotoreportaże, reportaże filmowe