Sony NEX-6 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

Filmowanie:

Sony NEX-6 potrafi nagrywać materiał filmowy w rozdzielczości Full HD w formacie AVCHD z użyciem kodeka MPEG-4 AVC/H.264 High Profile przy pełnych 50kl/s z czego możemy zrobić normalne Slow Motion. Obraz jest szczegółowy a minimalny szum pojawia się dopiero na ISO 1600.

Formaty zapisu plików filmowych:
• 1920 × 1080 (Full HD 50p, AVCHD), 28 Mbit/s
• 1920 × 1080 (Full HD 50i, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s
• 1920 × 1080 (Full HD 24p, AVCHD), 24 lub 17 Mbit/s
• 1440 × 1080 (HD MP4), z szybkością 25 kl./s
• 640 × 480 (VGA MP4) z szybkością 25 kl./s

 

W przypadku aparatu Sony NEX-6 na kółku nastaw nie mamy dedykowanego trybu filmowania, aby zacząć nagrywać musimy wcisnąć przycisk movie który znajduje się z prawej strony na samej krawędzi obudowy. Przycisk movie jest niefortunnie umiejscowiony, niewygodnie się go wciska, trzeba go mocno docisnąć aby załączyć nagrywanie bo gdy zrobimy to za lekko to może się ono nie włączyć, mały minus za to. Oczywiście podczas filmowania możemy ustawić sobie wszystkie parametry ekspozycji takie jak wartość przysłony, prędkość wyzwolenia migawki i czułość ISO.

Przy filmowaniu tym aparatem z kitowym obiektywem Sony E 16-50mm f/3.5-5.6 czeka nas mała udręka bo obiektyw posiada jeden pierścień i przycisk power zoom, gdy filmujemy z automatycznym ustawianiem ostrości, wtedy pierścieniem możemy sobie zmieniać ogniskową, gdy ustawiamy ostrość ręcznie za pomocą pierścienia który chodzi dosyć luźno i podczas wolnego jego obrotu się zacina przez co powoduje drżenie aparatu musimy korzystać z power zoomu który jest z kolei wolny. Zapomnijmy więc o bardziej profesjonalnym filmowaniu tym obiektywem, z resztą jest on na tyle ciemny, że nie ma co się bawić w operowanie głębią ostrości z jego udziałem. Mimo tych wad materiał filmowy jest dobrej jakości a sam obiektyw wystarczy do nagrywania spotkań rodzinnych czy zabawy dzieci na dworze lub wypadu na miasto wieczorem.

Aparat jest wyposażony w stereofoniczny mikrofon znajdujący się zaraz nad obiektywem, podczas pracy z obiektywem kitowym zbierał większość dźwięków jakie on wydaje, czyli podczas zoomowania ręcznego i power zoomu, autofocus na szczęście pracuje na tyle cicho, że nie słychać jego działania na filmie. Redukcja szumu wiatru w aparacie działa słabo albo wcale, podczas lekkiego wiatru słychać wyraźnie szumy. W aparacie nie mamy możliwości ustawienia poziomu sygnału audio, przy normalnym użytkowaniu dźwięk nie jest przesterowany ani za cichy. NEX-6 nie posiada gniazda 3.5mm mini jack na zewnętrzny mikrofon ale poprzez gorącą stopkę jest możliwość podłączenia zewnętrznego mikrofonu, nie wiem czy takowy jest już na rynku ale z pewnością kiedyś się pojawi.

Podczas filmowania przydaje się także odchylany wyświetlacz, szkoda, że przy pracy na statywie nie można go odchylić w dół bo haczy o szybkozłączkę.

 

Podczas nagrywania w trybie z włączoną redukcją szumu wiatru ten szum jednak słychać a tak bardzo z tego co pamiętam to nie wiało…

 

Porównanie wszystkich dostępnych czułości ISO aparatów Sony NEX-6 i RX100.

 

Podczas testu na aliasing nie zaobserwowałem żadnych artefaktów powstających na krzywiznach.

 

Autofocus działa z tą samą prędkością lub minimalnie szybciej niż ten w RX100, z tym, że w NEXie się tak nie gubi jak w najnowszym kompakcie Sony, nadal jednak ustawianie ostrości trwa dłużej niż w lustrzance Sony A57. Podczas ustawiania ostrości AF w obiektywie kitowym jest niesłyszalny.

 

Szum na filmie zaczyna się od ISO 1600 i obejmuje miejsca oświetlone, ISO 3200 szum już jest widoczny w każdym miejscu a w ISO 6400 jest go po prostu więcej, tak naprawdę do ISO 3200 filmujemy bez obaw o brzydkie szumy i utratę szczegółów. Pod tym względem jest bardzo dobrze i nawet na ISO 6400 nie wygląda to tragicznie.

 

Efekt mory istnieje, jest ciut większy od tego w RX100.

 

Rolling Shutter występuje i jest widoczny, w tej kwestii nic się nie zmienia od lat.

 

Dzięki nagrywaniu materiału filmowego w 1080p i 50kl/s możemy uzyskać normalne Slow Motion dla obrazu Full HD, przy testach Slow Motion wydłużam czas w post produkcji o 50% a sam plik końcowy zapisuje w 30kl/s.

 

Sony NEX-6 daje nam bardzo dobrej jakości obraz w Full HD przy pełnych 50kl/s, bogaty w szczegóły i używalny do ISO 3200. Z jakości filmów jakie kręcił ten aparat z kitowym obiektywem jestem zadowolony, gdy dołączymy do niego lepszą optykę uzyskamy trochę lepszą jakość. Minusem jest źle umiejscowiony przycisk movie, brak gniazda 3.5mm i brak ustawień audio w aparacie, w tej cenie to powinno być ale NEX-6 widocznie nie aspiruje do miana bardziej profesjonalnego bezlusterkowca, te funkcję nadejdą dopiero w następcy aparatu NEX-7.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

2 myśli nt. „Sony NEX-6 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

  1. Pingback: Poradnik: Rodzaje aparatów cyfrowych dostępnych na rynku |

  2. Pingback: Sony NEX-6 oceniony przez DxOMark | FOTOINFORMATOR – Fotoreportaże, reportaże filmowe