Sony NEX-F3 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

Fotografowanie:

Aparatem Sony NEX-F3 fotografuje się przyjemnie, trochę problemów sprawia mała ergonomia obudowy aparatu gdyż wiele z parametrów znajdują się ukryte w menu a nie wyprowadzone na zewnątrz co jest minusem, ale też dzięki temu aparat jest mniejszy i mieści się w kieszeni, coś za coś. Po przyzwyczajeniu się do obsługi aparatu wykonujemy zdjęcia już normalnie. Sam aparat trzyma się bardzo dobrze, ze względu na duży uchwyt. LCD jest standardowej jasności i przy większym słońcu trzeba uciekać w cień aby stał się czytelny, jest na szczęście odchylany więc można wykonywać wygodnie zdjęcia z pasa.

 

Tryby pracy

NEX-F3 oferuje nam standardowe tryby pracy od auto które spisuje się całkiem nieźle, poprzez sceny aż do manuala który pozwala na ustawienie wszystkich wartości ekspozycji ręcznie. Dodatkowym plusem jest tutaj tryb HDR i efekt miniaturki. Aparat szybko się uruchamia, po sekundzie od przesunięcia przycisku z trybu off na on możemy wykonywać od razu zdjęcia.

 

Autofocus

Aparat do testów otrzymałem wraz ze standardowym obiektywem SEL E18-55 mm f/3,5-5,6  oraz z obiektywem Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T. W przypadku pracy ze standardowym kitowym obiektywem aparat zachowywał się normalnie, praca była przyjemnością a AF łapał ostrość prawie zawsze. W przypadku pracy z drogim Zeissem natrafiłem na problem który jest spowodowany albo defektem któregoś ze sprzętu albo po prostu brakiem współpracy droższego szkła z tańszym budżetowym AF zamontowanym w aparacie NEX-F3.

 

Jak widzicie na tym filmie, NEX-3 wraz z Zeissem 24mm f/1.8 ma problemy z ustawieniem ostrości na przysłonie f/1.8 a także tych pośrednich do f/2.8 niekiedy do f/3.5. Przy przysłonie f/3.5 wszystko ustawia się jak należy. Należy wspomnieć, że kitowy obiektyw działa z aparatem idealnie a sam zeiss ogólnie też działa idealnie lecz przy większym słońcu i próbie ustawienia ostrości na takich elementach jak w teście napotykamy już na większe problemy. Miejcie to na uwadze podczas zakupu NEXa-F3 i innych obiektywów z jasnym światłem do niego, nie mam na stanie innych nexów ani innych jasnych stałek do NEXa więc nie mogę do końca sprawdzić gdzie leży przyczyna takiego zachowania.

Autofocus który pracuje na zasadzie detekcji kontrastu z 25 czujnikami, może pracować w trybie pojedynczym i ciągłym, w tym drugim niezbyt dobrze sobie radzi.

 

Jakość zdjęć

W trybie RAW do czułości ISO 1600 szumy utrzymują się na małym akceptowalnym poziomie, przy ISO 3200 widoczne jest już większe zaszumienie, należy traktować tę czułość jako awaryjną tak jak i 6400, 12800 i 16000 jest kompletnie bezużyteczne. Robiąc zdjęcia w trybie Auto oraz gdy zapisujemy je w plikach *JPG nie możemy wyłączyć odszumiania, więc spokojnie robimy zdjęcia do ISO 3200 bez obawy o utratę szczegółów. Jeżeli chodzi o reprodukcję szczegółów to do ISO 800 jest bardzo dobrze, ISO 1600 już trochę gorzej, reszta jak widać zna zdjęciach. Ogólnie jakość zdjęć z aparatu Sony NEX-F3 jest bardzo dobra i konkuruje z amatorskimi lustrzankami nie rzadko droższymi o kilkaset złotych od tego aparatu, do ISO 1600 spokojnie wykonujemy zdjęcia bez obawy o ich jakość, Sony od dawna robi dobra robotę z NEXami więc w zasadzie każdy aparat z tej serii można polecić z miejsca jeśli chodzi o jakość zdjęć jaką oferują nam te urządzenia a przecież to jest jednym z najistotniejszych czynników decydujących o zakupie danego sprzętu.

 

 

Balans bieli

Automatyczny balans bieli bardzo dobrze sobie radzi ze światłem zastanym, trochę mniej ze sztucznym, plusem w tym aparacie jest to, że można sobie ustawić manualnie Kelviny w skali od 2500K do 9900K oraz ustawić balans bieli manualnie przy pomocy białej lub szarej kartki papieru odpowiednio dla danej sytuacji. Poniżej różne tryby ustawień.

 

 

Lampa błyskowa

Wbudowana lampa błyskowa bardzo dobrze sobie radzi przy kompletnej ciemności, jest bardzo mocna, można regulować siłę błysku od -2 EV do +2EV. Lampa ładuje się 3 sekundy. Pierwsze zdjęcie w trybie RAW drugi JPG Auto, pomieszczenie kompletnie zaciemnione.

 

 

Tryb seryjny

Tryb seryjny w tym aparacie pozwala na wykonywanie zdjęć z prędkością 5.5 kl/s. Aparat w tym trybie spisuje się bardzo dobrze a sama prędkość jest wystarczająca do większości zastosowań.

 

 

Rozpiętość tonalna

Jakość obrazu przy długim czasie naświetlania. 30 sekund, f/16, ISO200, *RAW

 

30 sekund, f/16, ISO200, *RAW + 4EV w post produkcji.

 

Sample zdjęciowe

Jak widzimy na przykładzie poniższych sampli zdjęciowych, aparat wykonuję bardzo ładne zdjęcia o identycznej jakości co lustrzanki w przedziale od 1500-2500 oraz minimalnie więcej zł. W trybie Auto NEX-F3 radzi sobie wyśmienicie, kompletny laik i noga w dziedzinie fotografii będzie mógł wykonać bardzo dobrej jakości zdjęcia (mowa o jakości technicznej oczywiście)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 200, f/2.2 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 200, f/5.6 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 1600, f/2.2 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 16000, f/2.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 200, f/1.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 800, f/1.8 (*RAW w trybie manual)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 640, f/4 (*JPG w trybie Auto)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 1250, f/4 (*JPG w trybie Auto)

 

Sony NEX-F3 + Sony E 24 mm f/1.8 ZA Carl Zeiss Sonnar T, ISO 1600, f/4 (*JPG w trybie Auto)

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*