Fotografia kolorowa – Poradnik

Fotografia kolorowa to najczęściej spotykana w tej chwili forma prezentacji zdjęć jaka jest możliwa do uzyskania. Obrazy w kolorze widzimy wszędzie, w prasie, w gazetkach reklamowych, na ulotkach, bilbordach, w sieci czy w swoich albumach zdjęciowych. Zdjęcia wykonywane w kolorze mają jedną uniwersalną zaletę dzięki czemu górują nad innymi typami fotografii, takie zdjęcia w 100% odzwierciedlają świat w takiej postaci w jakiej go widzimy my, ludzie. Każdy człowiek postrzega obraz w kolorze ale np. ptaki widzą już więcej kolorów niż my i są zdolne do postrzegania świata także w ultrafiolecie. Tak różne uwarunkowania poszczególnych form życia mają swoje uzasadnienie w tym, że są one w sposób szczególny przystosowane do środowiska w którym przychodzi im żyć i polować.

Człowiek postrzega świat w zakresie światła widzialnego 380–740 nm. Widzimy tylko takie kolory jakie znajdują się w tabeli i na schemacie poniżej. Człowiek nie jest w stanie postrzegać świata w barwach UV czy IR oraz tych które znajdują się na bardziej skrajnych wartościach. Nie znaczy to jednak, że fotografowanie w barwach które są poza zasięgiem naszego wzroku nie jest możliwe.

kolor długość fali
nm (10-9m)
częstotliwość
THz (1012Hz)
czerwony ~ 635-770 ~ 480-405
pomarańczowy ~ 590-635 ~ 510-480
żółty ~ 565-590 ~ 530-510
zielony ~ 520-565 ~ 580-530
cyjan ~ 500-520 ~ 600-580
niebieski ~ 450-500 ~ 670-600
indygo ~ 430-450 ~ 700-670
fioletowy ~ 380-430 ~ 790-700

swiatlo widzialne

Jeżeli wiemy już jakie kolory są wykorzystywane w fotografii barwnej możemy teraz przyswoić sobie wiedzę odnośnie teorii kolorów i ich łączenia. Kiedy na zdjęciu jest zawarta duża ilość kolorów to z jednej strony taka fotografia może wyglądać fajnie ale może też być nimi przesycona i rozpraszać uwagę. Ponadto kolory mogą się zlewać, utrudniając dostrzeżenie ważnego elementu zdjęcia, szczególnie widoczne jest to w przypadku zbioru kolorów o tej samej tonacji, np. różne odcienie niebieskiego na całym obszarze zdjęcia. Znajomość łączenia odpowiednich kolorów przyda ci się aby twoje zdjęcia nabrały rumieńców, zaskakiwały, były harmoniczne, czytelne, naturalne i ciekawe do obejrzenia.

Bardziej świadoma fotografia wpłynie na jakość twoich zdjęć a znajomość teorii kolorów do której teraz przejdę pozwoli ci osiągnąć ten poziom.

 

Teoria koloru.

Abyś mógł odpowiednio dobierać kolory na zaplanowanych przez Ciebie zdjęciach sesyjnych, ustawianych, pozowanych do których zalicza się fotografia portretowa, reklamowa lub fotografia produktowa, musisz wiedzieć jak kolory działają na ludzi i jakie mają znaczenie. Ta wiedza przyda się także przy odpowiednim wyłapywaniu ciekawych kolorystycznych kompozycji z otoczenia w przypadku fotografii ulicznej, pejzażowej, czy także reportażowej. Jeżdżąc po świecie często napotkasz ciekawe łączenia kolorów w przyrodzie czy miastach, miasteczkach, szczególnie na południowym globie. Gdy już zobaczysz taki ciekawy kadr to zadecydujesz świadomie czy warto go umieścić na karcie pamięci czy kliszy twojego aparatu fotograficznego czy nie warto.

Psychologiczne znaczenie kolorów.

Nie jest tajemnicą, że kolory działają na ludzki nastrój. Mogą uspokajać, denerwować, wprawiać w zakłopotanie lub zainteresować. Psychologiczny aspekt tego elementu istnienia kolorów jest wykorzystywany w projektowaniu wnętrz, malowaniu obrazów, reklamie czy nawet projektowaniu prostych grafik na strony www. W związku z tym, że fotografia jest także związana z obrazem to podlegają jej te same prawa i ograniczenia z tym związane.

Szary/srebrny – Ten kolor jest przede wszystkim neutralny dla naszej psychiki, doskonale łączy się z innymi kolorami, jest także postrzegany jako kolor śmierci, znużenia, depresji, braku energii.

Czarny – Jest mocnym kolorem, trwałym, eleganckim, w niektórych kulturach jak choćby w naszej, czarny jest kolorem żalu, rozpaczy, jest przytłaczający.

Biały – Biały to kolor niewinności, delikatności, czystości, dziewictwa. Jest to także elegancki kolor któremu jednak w niektórych kulturach przypadła rola czarnego w naszej.

Czerwony – Ten kolor jest najbardziej kontrastowym kolorem, najbardziej gorącym, można powiedzieć, że tak samo jak działa na byka to tak samo działa na człowieka. Skupia naszą uwagę i zainteresowanie, podnosi temperaturę ciała, gdy jest używany w nadmiarze to może drażnić i wywoływać agresję. Jest to także kolor pożądania i miłości. Warto wspomnieć, że nazwa tego kolor w języku polskim wywodzi się od nazwy owada z którego pozyskiwano kwas karminowy wykorzystywany do barwienia tkanin. Owadem tym był Czerwiec polski. Kolor czerwony jest kolorem wywołującym najwięcej emocji spośród wszystkich znajdujących się na kole barw.

Żółty – Żółty to jasny i optymistyczny kolor kojarzący się ze słońcem. Ten kolor przyspiesza metabolizm i wywołuje uczucie głodu. U osoby otoczonej tym kolorem zauważa się wzrost poziomy Serotoniny (hormon szczęścia) co przyczynia się do polepszenia nastroju. Kolor ten wywołuje w nas pozytywne emocje, kojarzy się z latem i miło spędzonymi chwilami ale także z mądrością, inteligencją czy twórczością.

Niebieski – Niebieski jest zimnym kolorem, potrafi ochłodzić nasze wrażenie temperaturowe podczas słonecznego dnia. Jest to także kolor ulubiony przez większość ludzi a już na pewno jest najbardziej lubianym kolorem przez mężczyzn. Symbolizuje wytrwałość, mądrość, lojalność. Kolor ten jest z oczywistych względów kojarzony z niebem, wodą, otwartą przestrzenią. Jest także kolorem przyjaźni a np. w Iranie kolorem żałoby. Domy na półkuli południowej są często malowane na niebiesko bo ten kolor odstrasza owady kojarząc im się z wodą. Spacerując w lato w zielonej lub żółtej koszulce możemy się spodziewać nalotu różnego plugastwa na naszych ciuchach, w przypadku ubioru na niebiesko, do tego nie dochodzi.

Zielony – Kolor roślin jest najspokojniejszym kolorem na kole barw. Jest to kolor który uspokaja, kojarzy się z naturą, płodnością i życiem. Wpatrywanie się w trawę czy ścianę pomalowaną tym kolorem potrafi odpocząć i dać się nam zrelaksować, z tego też powodu jest stosowany w szpitalach czy fabrykach. Zieleń symbolizuje także zawiść i zazdrość związaną z miłości, jest także symbolem nieśmiertelności.

Pomarańczowy – Kolor owocu drzewa pomarańczowego jest najcieplejszym kolorem na kole barw. Symbolizuje ciepło, zabawę, dodaje energii. Pomaga pokonywać kompleksy i przywraca wiarę w siebie co zostało udowodnione naukowo. Jest to także kolor ognia a osoby które go używają cechuję porządek, jakość oraz bezwzględne dążenie do realizacji celów pomimo wszelkich trudności spotykanych na drodze.

Fioletowy – Fiolet jest najciemniejszym kolorem na kole barw, symbolizuję żałobę i zadumę. Osoby które preferuję ten kolor są bardzo uduchowione, uczuciowe, często też władcze. Kojarzy on się także z przestrzenią i czasem i jest najbardziej mistycznym ze wszystkich kolorów.

Brązowy – Brąz to kolor ziemi, jest uważany za symbol biedy ale przynosi człowiekowi spokój i harmonię oraz uczucie stabilizacji. Jest ciepłą barwą ale stosowana w nadmiarze przytłacza.

Różowy – Róż jest jaśniejszą wersją koloru czerwonego, tak samo jak on symbolizuję miłość, uczucia czy pożądanie. Kolor ten wzmacnia relację między ludźmi oraz pobudza organizm do działania. Różowy jest kolorem osób odważnych, pewnych siebie i skłonnych do ryzyka. Kolor ten jest używany przez młode dziewczynki, stosowany przez starsze kobiety może być utożsamiany z kiczem.

 

Łączenie kolorów.

Najcenniejszą wiedzą która przyda ci się w fotografii kolorowej jest wiedza z zakresu łączenia kolorów. To dzięki niej, Twoje zdjęcia zyskają na wartości. Przyjrzyjmy się zatem jak łączyć kolor w taki sposób aby Twoje fotografie były jak najbardziej atrakcyjne dla oglądających.

kolo kolorow

Na przygotowanym przeze mnie kole kolorów, widzimy kolory podstawowe, kolory dopełniające, kolory o tej samej tonacji oraz sposoby łączenia kolorów.

 

Kolory podstawowe.

Kolory podstawowe to czerwony, zółty i niebieski.

 

Czerwony – Kolor najjaskrawszy, widoczny, alarmujący, dobrze czytelny na białym tle, białe napisy czy elementy są także dobrze czytelne na tle czerwonym. Zółty jest czytelny na czerwonym tle, czarny mniej czytelny, niebieski jest nieczytelny na tle czerwonym i starajmy się unikać takiego połączenia chyba, że chcemy wywołać efekt chaosu na zdjęciu.

czerwony

 

Żółty – Najjaśniejszy i rozświetlający kolor w całej ich palecie. Powiększa optycznie powierzchnie na której się znajduje, jest dobrze widoczny na czarnym tle i z daleka. Najbardziej widoczny na żółtym tle jest czarny, potem czerwony i niebieski. Biały jest praktycznie niewidoczny. Na drugiej grafice poniżej zobacz jak prezentują się podstawowe kolory na czarnym tle, są one bardzo widoczne, czerwony minimalnie mniej. Z kolei na trzecim obrazku widzimy jak prezentują się kolory podstawowe na tle białym. Zółty jest niewidoczny, reszta tak. To pokazuje oczywistą zależność między kolorami, jasne są najlepiej widoczne na ciemnych tłach i vice versa.

zolty

zolty2

zolty3

 

Niebieski – Kolor ten oddal powierzchnie na które występuję, jest zimny i stosunkowo ciemny. Najbardziej widocznym kolorem na niebieskim tle jest biały, jest to ciekawe i jasne zestawienie, czarny na niebieskim przytłacza, zółty na niebieskim tle jest widoczny i jest to połączenie bardziej intensywne niż z białym. Czerwony na niebieskim tle jest mało widoczny ale cały czas jest to kolor najbardziej intensywny i jeżeli chcemy skupić uwagę widza na wybranym elemencie zdjęcia to ten kolor nada się idealnie.

niebieski

 

Łączenie kolorów:

Kolory można podzielić na ciemne i jasne, jasne powiększają optycznie miejsca, rozświetlają, są bardziej optymistyczne. Ciemne kolory pomniejszają optycznie, przyciemniają oraz wywołując bardziej pesymistyczne uczucia u oglądającego nasze zdjęcia. Elementy ciemne na jasnym tle zdają się wtapiać w to tło, uciekać w głąb, oddalać. Elementy jasne na ciemnym tle się wyróżniają, są bardzo widoczne i bliższe naszym oczom. Jeżeli chcemy aby dany element w kadrze był widoczny i istotny to niech to będzie coś jasnego na ciemnym tle.

Kolory podstawowe możemy łączyć ze sobą jak na schemacie powyżej, czerwony z żółtym, żółty z niebieskim, niebieski z czerwonym. Można także użyć trzech kolorów na raz na jednym zdjęciu.

Kolory podstawowe można także łączyć w trójkę ciepła którą stanowi czerwony, żółty i pomarańczowy. W trójkę zimna który stanowi niebieski z zielonym i fioletowym.

Te trzy kolory podstawowe są bardzo różne, czerwony to jaskrawość, zółty to jasność a niebieski to zimno.

Czerwony z żółtym to zestawienie dynamiczne, krzykliwe, pełne napięcia, ciepłe.
Żółty z biały to zestawienie rozświetlające i lekkie.
Żółty z czarnym daje silny kontrast, zarówno żółć na tle czerni jak i czarny na tle żółci (przykład: logo firmy Nikon).
Czerwony i czarny to zestawienie bardzo kontrastowe i pełne napięcia.
Czerwony z białym to zestawienie bardzo kontrastowe i przyciągające uwagę.
Czerwony z niebieskim także stwarza napięcie.
Niebieski z białym to chłodne, czytelne zestawienie.
Niebieski z czarnym to przytłaczające połączenie.

 

Przykłady łączenia kolorów:

W przypadku zdjęć krajobrazowych ciekawym i często spotykanym połączeniem z wykorzystaniem podstawowych kolorów jest zdjęcie niebieskiego nieba i pola rzepaków których kwiaty są w kolorze żółtym. Także kwiat słonecznika na tle niebieskiego nieba prezentuje się ciekawie i harmonijnie.

Innym ciekawy połączeniem może być fotografia panny młodej ubranej w białą suknię na tle niebieskiego nieba. Pan młody w takiej kompozycji powinien mieć jasny garnitur bo czarny na takim tle przytłacza, preferowany motyw to Pan młody w jasnej koszuli i ewentualnie marynarka przerzucona przez ramię.

Mała dziewczynka w czerwonej sukience na białym tle lub bardzo jasnym tle to niespotykana widoczność która może być dodatkowo uwydatniona centralnym kadrem w kwadratowym formacie zdjęć 1:1, czyli mała modelka na środku zdjęcia.

Równie ekstrawagancką kompozycją będą zdjęcia Panny młodej ubranej w białą suknię na czerwonym tle, dla osób odważnych Pan młody może być ubrany dodatkowo w żółty garnitur.

 

Kolory pośrednie.

Kolory pośrednie to pomarańczowy, zielony i fioletowy a także czerwono pomarańczowy, pomarańczowo żółty, żółto zielony, niebiesko zielony, granatowy, fioletowo czerwony.

 

Pomarańczowy – Kolor najcieplejszy, dobrze widoczny na czarnym i białym, zielonym, mniej na fioletowym. Białe elementy są też bardzo dobrze widoczne na pomarańczowym.

pomaranczowy

 

Zielony – Najłagodniejszy kolor w całej palecie barw. Zielony o różnym odcieniu dobry jest jako uspokajające tło. Na jasnym zielonym najlepiej widoczny jest kolor czarny, na ciemny zielonym biały.

zielony

 

Fioletowy – Jest to najciemniejszy z dostępnych kolorów oprócz czerni, fioletowy służy do wiązania ze sobą innych kolorów. Najbardziej czytelna na nim jest biel i jasne barwy. Na ciemnych tłach nie prezentuje się dobrze, lepiej na jasnych.

fioletowy

 

Łączenie kolorów:

Kolory pośrednie łączymy ze sobą podobnie jak kolory podstawowe, pomarańczowy z zielonym, zielony z fioletowym i fioletowy z pomarańczowym. Zestawienia ze sobą kolorów pośrednich prezentuje się mniej atrakcyjnie niż kolorów podstawowych które lepiej ze sobą współgrają.

Połączenie barw pośrednich jest niekiedy ciekawym elementem zdjęcia które nie zdarza się często.

Kolor zielony, niebieski i fioletowy, tworzą ze sobą trójkę zimna.

Pomarańczowy w połączeniu z fioletowym dają wrażenie ciepła.
Pomarańczowy w połączeniu z zielonym uspokajają i rozluźniają.Fioletowy z zielonym są bardzo stonowane.
Fioletowy z biały są bardzo kontrastowe i smutne.

 

Przykłady łączenia kolorów:

Fioletowy kolor w połączeniu z czarnym jest wykorzystywany w fotografii przedstawiającej gotycko ubrane kobiety i mężczyzn. Zatem fiolet i czerń do doskonałe połączenie dla ciężkiej fotografii portretowej. Dziewczyna ubrana w gotycką suknię przyozdobioną elementami w kolorze fioletowym.

Postać ubrana na pomarańczowo na białym tle będzie wyglądała tak samo dobrze jak postać ubrana na biało na pomarańczowym tle. Tak samo jak postać ubrana na pomarańczowo na czarnym tle. Gdybyśmy ukazali modela ubranego na pomarańczowo na tle fioletowym, wyglądało by to bardziej psychodelicznie.

 

Kolory pośrednie dalsze.

Kolory pośrednie dalsze to czerwono pomarańczowy, pomarańczowo żółty, żółto zielony, zielono niebieski, niebiesko fioletowy i fioletowo czerwony. Najczęściej spotykane z tych kolorów to żółto zielony, niebiesko zielony czyli turkusowy lub morski, magenta. Połączenie tych kolorów odbywa się na tych samych zasadach co kolorów podstawowych i pośrednich.

 

Kolory dopełniające.

Kolory dopełniające to kolory które znajduję się na przeciw siebie na kole barw. Są to czerwony i zielony, niebieski i pomarańczowy, żółty i fioletowy. Kolory dopełniające to kontrastujące ze sobą barwy, czerwony jest najjaskrawszym kolorem a zielony najspokojniejszych. Niebieski najzimniejszy a pomarańczowy najcieplejszy, żółty jasny a fioletowy ciemny. Jednak to właśnie zestawienie tych barw ze sobą na zdjęciu daje najbardziej harmoniczne i ciekawe rezultaty.

W przypadku łączenia koloru czerwonego z zielonym, trzeba sobie zadać pytanie co chce się osiągnąć, czerwony to intensywność a zielony to spokój. Czerwony na zielonym tle będzie bardzo się wyróżniał i eksponował. Zielony na tle czerwonym będzie widoczny ale zostanie przez czerwone tło przytłoczony.

Żółty na fioletowym tle będzie czytelny tak samo jak fioletowy na żółtym. Pomiędzy nimi zachodzi korelacja opierająca się o stopień jasności barw tak samo jak czerń i biel gdyż jest to połączenie najjaśniejszej barwy z najciemniejszą.

Niebieski i pomarańczowy tworzą oś zimna, ciepło kontra zimno.

 

Przykłady łączenia kolorów:

Najbardziej znanym przykładem w przypadku połączenia kolorów czerwonego i zielonego jest tutaj czerwony kapturek, czyli dziecko ubrane w intensywną czerwień na tle zielonego lasu. Taki motyw jest bardzo widoczny i główny element fotografii nie pozostanie niezauważony. Ustawiając kompozycję w drugą stronę należy uważać aby nie przesycić zdjęcia czerwienią.

Blondynka ubrana w żółtą suknię na fioletowym tle, będzie na pewno lepiej się prezentowała niż ta o czarnych włosach i czerwonej sukience.

Ostatni przykład to moje ulubione połączenie czyli dziewczyna o rudych włosach ubrana w niebieską sukienkę.

woman-wearing-blue-red-hair

 

Kolory o tej samej tonacji.

Kolorami tej samej tonacji nazywany kolor o różnym stopniu jasności, czyli ciemny czerwony, średni czerwony, jasny czerwony. Korzystanie z różnych odcieni jednego koloru na zdjęciu ma wiele wspólnego z fotografią monochromatyczną, jednokolorową. Możemy łączyć różne odcienie zielenie na zdjęciu i taka kompozycja będzie harmoniczna ale musimy pamiętać, że będzie ona także monotonna lub elementy zdjęcia będą się zlewały lub nie będą na tyle widoczne jakbyśmy tego chcieli.

 

Przykłady łączenia kolorów:

Kobiet w zielonej sukni na tle zielonego lasu. Taka kompozycja jest dopuszczalna pod warunkiem, że suknia nie będzie posiadała tego samego stopnia jasności co las bo wtedy będzie mało widoczna. Jedynym rozwiązaniem jest tutaj użycie sukni w jasnej zieleni na tle ciemnej zielenie lasu i tak staramy się łączyć różnej odcienie tej samej barwy. Takie kompozycje też mają swój plus ponieważ są jednolite i nie absorbują zbytniej uwagi.

 

Inne zasady łączenia kolorów.

Kolory możemy jeszcze łączyć trójkami. Np. Zielona, żółta pomarańczowa czy fioletowa, niebieska i zielona. Trzy kolory obok siebie oddalone o 1/3 obwodu koła z palety podstawowych i pośrednich.

 

Pozostałe kolory.

Pozostałe kolory to kolory takie jak różowy, szary, czarny, biały, złoty, srebrny, brązowy. Fotografia czarno biała została omówiona w tym poradniku. Czerń i biel można łączyć z każdym kolorem jeśli pozwala to na zachowanie odpowiedniego kontrastu pomiędzy barwami w taki sposób aby zdjęcie było wyraziste, czyli nie łączmy jasnych kolorów z bielą i ciemnych kolorów z czernią a jedynie jasne kolory z czernią i ciemne kolory z bielą.

Na różowym kolorze który jest z natury jasny starajmy się umieszczać ciemne elementy. Na brązowym kolorze, jeżeli jest to ciemny brąz a nie jasny piasek umieszczajmy jasne elementy.

Róż łączymy z jasnym niebieskim lub jasnym żółty albo jasnym zielonym. Brąz szczególnie dobrze wypada w połączeniu z błękitem na zasadzie kontrastu.

 

Przykłady łączenia kolorów:

Przy fotografii portretowej czarna kobieta lub bardzo opalona dobrze wygląda w jasno różowej bieliźnie lub też w jasno brązowej. W przypadku użycia ciemnych kolorów nie uzyskamy tak pożądanego kontrastu.

Fotografia krajobrazowa to połączenie brązowej, zaoranej ziemi z błękitem nieba.

Fotografując kolor szary z innymi kolorami, musisz uważać na stopień jego jasności.

 

Krótkie podsumowanie.

Podstawy które tutaj opisałem przydadzą ci się przy fotografii kolorowej w studiu i plenerze. Szczególnie w fotografii portretowej i mody gdzie dobór kolorów fryzury czy ubioru jest bardzo istotny. Także podczas pieszych wędrówek czy to w mieście czy to na wsi będziesz wiedział, czy dane, widoczne w otoczeniu połączenie kolorów jest ciekawe czy nie. Jesteś teraz świadomy i wiesz jakie zdjęcie warto uchwycić. Załóżmy hipotetyczną sytuację gdzie masz do wybory zrobienie zdjęcia czerwonego domu na tle morza i niebieskiego domu na tle morza, wybierzesz to pierwsze rozwiązanie bo po pierwsze ten dom będzie się wyróżniał kolorem, stanie się istotnym tematem zdjęcia i wzbudzi zainteresowanie wśród oglądającego. W drugim przypadku dom może być niewidoczny na tle morza i w zasadzie może nie być sensu takiego zdjęcia wykonywać.

Kolejnym przykładem w którym wiedza z teorii kolorów ci się przyda może być zlecenie fotografii produktowej w której będziesz musiał bardzo ładnie wyeksponować pomidory. Oczywistym jest, że nie położysz czerwonych pomidorów na czerwonym stole a zrobisz to na stole w kolorze białym lub żółtym.

Pamiętaj jednak, że dobór kolorów zależy tylko od Ciebie i twojego zamierzenia i wizji zdjęcia. To, że istnieją pewne zasady nie znaczy, że bezwzględnie musisz się do nich stosować, możesz wykonywać same ciemne zdjęcie, czy same jasne, czy łączyć kolory w sposób jaki tylko zapragniesz ale mając świadomość, że wiesz co robisz.

W związku z tym, iż kolor a z nim fotografia kolorowa to bardzo złożony temat, to w przyszłości będę do niego wracał omawiając poszczególne techniki i łączenie barw a także edycją cyfrową kolorowych zdjęć, nie pozostaje wam już nic jak wybranie się w plener z modelką i wykonanie kilku świadomych kolorowych fotografii.

Poniżej kilka moich zdjęć które przedstawiające połączenie kolorów w naturze na przykładzie kwiatów.

    Na tym zdjęciu możecie zobaczyć jak prezentuje się połączenie kolorów na zasadzie kontrastu, czyli połączenie kolorów dopełniających. Mamy tutaj czerwony kwiat na tle zieleni podchodzącej pod żółć. Gdyby ten kwiat był zółty nie byłby tak atrakcyjny wizualnie i tak widoczny na tym tle co czerwony.

Na tym zdjęciu możecie zobaczyć jak prezentuje się połączenie kolorów na zasadzie kontrastu, czyli połączenie kolorów dopełniających. Mamy tutaj czerwony kwiat na tle zieleni podchodzącej pod żółć. Gdyby ten kwiat był zółty nie byłby tak atrakcyjny wizualnie i tak widoczny na tym tle co czerwony.

    Nikt tak dobrze nie dobiera kolorów jak natura. Kolejny przykład na połączenie kolorów dopełniających. Fioletowe listki i żółte wnętrze kwiatu.

Nikt tak dobrze nie dobiera kolorów jak natura. Kolejny przykład na połączenie kolorów dopełniających. Fioletowe listki i żółte wnętrze kwiatu.

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*