Ogniskowa obiektywów i jej zastosowanie w praktyce, jakim obiektywem wykonać daną fotografię – Poradnik

Kupując swój pierwszy aparat fotograficzny na pewno nie miałeś bladego pojęcia, że każda ogniskowa obiektywu może mieć swoje zastosowanie w konkretnym gatunku fotografii. Po prostu lepiej w danym momencie jest użyć szkła o ogniskowej 18mm niż 180mm :). Nie jest to regułą ponieważ zasady są po to by je czasem łamać, jednak aby móc to zrobić, najpierw trzeba je trochę poznać.

obiektywy ogniskowa

Ogniskowa obiektywów jest podawana w większości opierając się na starej i dobrej nomenklaturze z czasów kliszy fotograficznej, stosowanej w lustrzankach analogowych gdzie film miał 35mm. W związku z tym gdy na obiektywie pisze 18mm to znaczy to, że po podłączeniu do lustrzanki cyfrowej z matrycą Full Frame (pełna klatka = klisza 35mm) ta ogniskowa będzie faktycznie wynosiła 18mm. W przypadku gdy obiektyw podłączymy do mniejszej matrycy formatu APS-C, ogniskowa się zwiększy ponieważ matryca będzie przedstawiała mniejszy wycinek obrazu z tego obiektywu. Da nam to 18mm x 1,5 = 27mm. W sklepach są obiektywy tylko dla lustrzanek z matrycami APS-C ale i tak wartości ogniskowej zawsze są podawane dla formatu Full Frame, więc należy je mnożyć o wartość mnożnika danej matrycy.

Obiektywy możemy podzielić na:

1. Ultra szerokokątne – od 8mm do 16mm
2. Szerokokątne – od 16mm do 28mm3. Standardowe – od 28mm do 70mm
4. Teleobiektywy – od 70mm do 300mm
5. Super teleobiektywy – od 300mm do 500, 600mm a nawet 5200mm

Jak więc widzicie mamy tutaj bardzo spore pokrycie od szerokich kątów widzenia do bardzo wąskich, od małych odległości do mega zoomów. Jak się w tym odnaleźć, jakim obiektywem wykonać zdjęcie budynku czy portret dziewczynie? Już wyjaśniam.

Fisheye View Of St Lukes Church Courtyard HD Desktop Background

1. Ultra szerokokątne – od 8mm do 16mm. Kąty widzenia takich obiektywów są spore od 180 do 220 stopni, zdjęcie będzie miało bardzo szeroki kadr, więcej obiektów zmieści nam się na fotografii. Obiektywy ultra szerokokątne nadają się szczególnie do zdjęć w których inne obiektywy są zbyt wąskie, obiektyw taki co prawda pozwoli nam na zarejestrowanie większej ilości ludzi w kadrze ale też będzie posiadał duże zniekształcenia (dystorsja beczkowa, obraz na środku będzie wybrzuszony). Z tym trzeba się liczyć, dlatego taki obiektyw stosuje się w ostateczności lub świadomie w kilku kategoriach fotografii które dopuszczają jego użycie.

Użycie obiektywów ultra szerokokątnych typu rybie oko jest dopuszczalne w fotografii sportów ekstremalnych gdzie liczy się bardzo duża dynamika tematu oraz to co jest dookoła sportowca. Fotografii podwodnej gdzie nie widać zniekształceń lub nie są one istotne przy fotografowaniu ryb i raf koralowych ze względu na ich kształt. Fotografii architektury wnętrz gdzie żaden inny obiektyw nie uchwyci nam całego pomieszczenia na zdjęciu a musimy taki obraz zarejestrować. W każdym innym rodzaju fotografii można go zastosować od czasu do czasu aby nadać zdjęciu oryginalności, jednak pamiętajmy o bardzo poważnych zniekształceniach które ten obiektyw posiada. Na rynku są także obiektywy rektalinearne nie posiadające dystorsji beczkowej ale posiadający zniekształcenia na brzegach kadrów, przerysowanie perspektywy. One nadają się w większym stopniu do wykonywania zdjęć gdzie wybrzuszenie jest niepożądane.

EURO 2012 Polska - Rosja fot. Shox / fotoinformator.pl 2012 © All Rights Reserved

2. Szerokokątne – od 16mm do 28mm. Kąty widzenia obiektywów szerokokątnych są mniejsze niż 180 stopni i posiadają siłą rzeczy mniejsze zniekształcenia. Takich obiektywów możemy już używać do zdjęć reportażowych gdzie uzyskamy kompromis pomiędzy znieszkstałceniami a ogniskową, przy tego rodzaju fotografii podchodzimy zawsze jak najbliżej się da to fotografowanego obiektu. Zdjęcie zrobione z bliska obiektywem szerokokątnym nadaje wrażenie uczestnictwa w tym co się dzieje oglądającemu. Taki obiektyw polecam mieć zawsze przy sobie, nadaje się także do fotografii ulicznej, fotografii krajobrazów gdzie pozwalają na uchwycenia bardzo dużych połaci terenu, fotografii wnętrz, dynamicznej fotografii portretowej ludzi z zamierzonymi przerysowaniami. Im szerszy obiektyw tym zdjęcie jest bardziej dynamiczne. Obiektywy o tej ogniskowej powinny być standardem w domu każdego fotografa gdyż pozwalają na wykonanie większości zdjęć z lekkimi tylko zniekształceniami. Obiektyw szerokokątny to mój podstawowy obiektyw.

canon 50mm

3. Standardowe – od 28mm do 70mm. Kąty widzenia obiektywów standardowych są już na tyle wąskie, że nie polecam ich do wykonywania zdjęć w pomieszczeniach gdzie istotne jest ukazanie całości wnętrza. To już się tyczy każdego obiektywu od ogniskowej 35mm w górę. Standardowy obiektyw 35mm, 50mm bardzo dobrze nadaje się za to do fotografii portretowej ludzi ze względu na pozbawienie jakichkolwiek zniekształceń. Taki obiektyw pozwoli nam na wykonanie doskonałego portretu w plenerze od całej postaci po portret twarzy, jedynym minusem jest to, że by sfotografować tylko twarz trzeba bardzo blisko podejść do modela, to niekomfortowa sytuacja. Natomiast w studio aby wykonać zdjęcie całej postaci musimy mieć już trochę większy metraż pomieszczenia. Ja bym to rozplanował tak, zdjęcia samej twarzy, popiersie w studio, cała postać w plenerze. Jeżeli ktoś nie ma bardzo dużego pokoju… Obiektyw standardowy nadaje się także do fotografii architektury, pozwala on uchwycić wszelkiego rodzaju konstrukcje i budowle bez żadnych zniekształceń, w takiej formie w jakiej widzi je ludzkie oko. Niekiedy może być z tym trudność ponieważ aby zmieścić w kadrze cały blok musimy bardzo daleko odejść i może na to nie być miejsca. Jednak warto to robić i wykonywać zdjęcia architektury bez zakrzywień ścian, bo jest to karygodny błąd każdego fotografa. Można ich także użyć do fotografowania detali architektury, posągów, klamek, okien, elementów które nie są zbyt duże. Także fotografia makro może już być uprawiana od ogniskowej 50mm zamontowanej w aparacie z matrycą APS-C. Obiektywy standardowe ze względu na wartości przysłony sięgające nawet poniżej f/1 nadają się do zdjęć w kiepskich warunkach oświetleniowych oraz do zdjęć z małą głębią ostrości, z rozmytym tłem. Obiektyw standardowy 50mm f/1.8 każdy powinien mieć ponieważ jest on na tyle uniwersalny, że pozwala wykonać zdjęcie z każdej kategorii.

nikkor 135mm

4. Teleobiektywy – od 70mm do 300mm. Teleobiektywy posiadają już dosyć wąski kąt widzenia który idealnie nada się do fotografowania zdjęć w oddali gdzie jest potrzebny duży „zoom”. Obiektyw 85mm a także 105mm czy 135mm to doskonałe obiektywy portretowe, polecam ten największy bo 85mm w aparacie pełnoklatkowym jest zbyt szeroki, trzeba podejść blisko do modela aby wykonać zdjęcie popiersia czy twarzy. 85mm na matrycy APS-C da nam prawie 130mm, więc może być używany bardziej swobodnie. Obiektywy te w fotografii portretowej nadają się do wykonywania zdjęć od detali takich jak oczy po całą postać. Do użycia w małym studio mogą być zbyt wąskie, należy ich zatem używać raczej w plenerze. W przypadku dużych ogniskowych następuje zniekształcenie perspektywy i spłaszczenie zdjęcia, czyli zlanie się elementów w kadrze przez co nie bardzo można odczytać od siebie ich odległość. Teleobiektywy pozwalają na bardzo ładne rozmycie tła. Teleobiektywy mogą być także stosowane w fotografii architektury gdy wykonujemy zdjęcia detalom. Także w fotografii pejzaży. Także w fotografii makro gdzie potrzebujemy bardzo dużego zbliżenia w celu wykonania zdjęcia małemu robaczkowi. Teleobiektyw doskonale się sprawdzi w fotografii ulicznej i reportażowej gdy nie mamy możliwości podejść blisko tematu zdjęcia lub się boimy czy wstydzimy spacerować między ludźmi. Teleobiektyw pozwoli na bardzo komfortowe wykonywanie zdjęć ludziom z ukrycia, do tego jest potrzebne 300mm na aparacie z matrycą APS-C. Ponadto ten rodzaj obiektywów jest używany w amatorskiej fotografii sportów czy zwierząt, w tym ptaków.

nikkor 600mm

5. Super teleobiektywy – od 300mm do 500, 600mm a nawet 5200mm. Super teleobiektywy posiadają bardzo wąski kąt widzenia, co wiąże się z bardzo dużym efektem „Zoom” na zdjęciach nimi wykonywanych. Taki obiektyw spłaszcza obraz, jest ciemny, duży, ciężki i drogi. Obiektywy te są używane przede wszystkim w profesjonalnej fotografii sportów i dzikich zwierząt. Można też wykonać nimi zdjęcie księżyca lub bardzo oddalonych od nas obiektów. Takie obiektywy są bardzo lubiane przez paparazzich, jeżeli chcesz robić zdjęcia chodzącym po plaży gwiazdom kina w bikini to super teleobiektyw jest właśnie dla Ciebie.

Jak sami widzicie, różne ogniskowe obiektywów = różne typy fotografii. Bardzo szerokim obiektywem nie wykonamy klasycznego zdjęcia portretowego dziewczynie bo zanim podejdziemy do niej z aparatem na odległości kilku cmm to zdąży ona uciec, i nici z sesji :). W takim wypadku ratuje nas już tylko porządne 300mm i wykonywanie zdjęć na mieście z ukrycia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

2 myśli nt. „Ogniskowa obiektywów i jej zastosowanie w praktyce, jakim obiektywem wykonać daną fotografię – Poradnik

  1. Pingback: Poradnik: Obiektyw stałoogniskowy czy zmiennoogniskowy, który wybrać? |