Panasonic LUMIX DMC-GX7 – Test aparatu cyfrowego z wymienną optyką

Filmowanie:

Panasonic to taki młodszy brat modelu GH3 który jest używany przez filmowców na całym świecie i zyskał sobie przez to miano bardziej kamery niż aparatu. GX7 posiada co prawda mniej trybów nagrywania niż model GH3 ale jakość wideo, ostrość obrazu czy rozpiętość tonalna na filmach jest prawie identyczna. jeżeli jesteś zainteresowany filmowanie to otrzymasz prawię tą samą jakość przy mniejszych gabarytach urządzenia. GX7 oferuje pełny tryb manualny podczas filmowania, można ustawić dowolną wartość przysłony, migawki, czy ISO. Na film możemy nałożyć także kilka efektów, ale uwaga, nie wszystkich. Niestety jest jeden duży minus tego aparatu w stosunku do GH3, nie posiada on wejścia na mikrofon, a nie będę Cię oszukiwał, ten wbudowany zbiera dźwięk dobrze, ale z szumem wiatru jak zwykle w takich wypadkach sobie nie radzi. Szkoda, naprawdę, są sanki a nie ma wejścia jack… Nici z szybkich wywiadów i reportaży, audio trzeba nagrywać oddzielnie.

Tryby filmowania

AVCHD 1080p 50p 28Mbps
AVCHD 1080p 50i 17Mbps
AVCHD 1080p 25p 24Mbps
AVCHD 1080p 24p 24Mbps
AVCHD 720p 50p 17Mbps

MP4 1080p 50p 28Mbps
MP4 1080p 25p 20Mbps
MP4 720p 25p 10Mbps
MP4 480p 25p 4Mbps

Niestety w europejskiej wersji aparatu nie można ustawić aby nagrywał w 60p, nie da się przełączyć trybu pracy na NTSC.

Ustawianie ostrości

Aparat ustawia ostrość w normalnym czasie, ani szybko ani wolno. Nie jest to szybkość niektórych lustrzanek, zwłaszcza Canona 70D. W nocy AF się gubi co możecie zobaczyć na samplach video i wtedy lepiej ją ustawiać ręcznie. Manualne ustawianie ostrości odbywa się przy pomocy pierścieni na obiektywie. Możemy skorzystać z zoomu i funkcji zarysu dzięki której ostra część kadru jest podświetlona (peaking mode).

Stabilizacja obrazu

Stabilizacja jakoś niespecjalnie przydaje się przy filmowaniu, nie wiem, być może jest zauważalna różnica w przypadku użycia teleobiektywów ale takowego nie miałem pod ręką i nie sprawdzałem.

Efekty mory

Mora jest lekko widoczna.

Rolling shutter

Ten niemiły efekt także jest tutaj widoczny.

Slow motion

Dzięki temu, że aparat nagrywa w 50p możemy zrobić slow motion i zmniejszyć prędkość filmu o 50% bez utraty klatek.

ISO test

Panasonic GX7 udostępnia nagrywanie sygnału wideo w czułości od ISO 100 do ISO 3200, trochę szkoda, że nie ma tutaj wyższych wartości ISO tak jak w trybie fotografowania. W GH3 można ustawić nawet ISO 6400, czyżby celowe ograniczenie funkcjonalności aparatu? Poziom szumów do ISO 3200 jest na małym poziomie, można spokojnie korzystać z tej wartości podczas nagrywania w nocy, jednak trzeba tutaj zadbać o w miarę dobre oświetlenie i jasną optykę.

Filmy przykładowe (bez redukcji szumu, bez edycji)

Poniżej zobaczycie kilka filmów nagranych w dzień i w trudnych warunkach oświetleniowych.

Porównanie

Niżej porównanie Panasonica GX7 z Sony RX100 MKIII na którym widać, że matryca znajdująca się w GX7 posiada troszkę większą rozpiętość tonalną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*