Sony RX100M3, MKIII, MK3 – Test aparatu cyfrowego

Filmowanie

Poprzednio testowany przeze mnie RX100 był chwalony za jakość filmów która nie odbiega od materiału rejestrowanego przez bezlusterkowce i niektóre lustrzanki, czyli aparaty z większymi niż kompakt matrycami. Ta jakość z której słynie seria utrzymuje się nadal. Nie zaobserwowałem szczególnego skoku, jest minimalnie lepiej a i kilka formatów nagrywania doszło. Aparat pozwala na w pełni ręczne ustawienie wartości przysłony, prędkości migawki, wartości ISO. Jego konkurent Canon G1 X Mark II nie posiada tych możliwości! Do RX100 MKIII nie podłączymy niestety zewnętrznego mikrofonu. Jesteśmy skazani na ten wbudowany który dobrze zbiera dźwięk ale z podmuchami wiatru sobie nie radzi pomimo włączonego filtru.

Trochę szkoda, że aparaty które rejestrują tak dobry obraz posiadają tak kiepskie możliwości rejestracji toru audio, swego rodzaju kuriozum albo celowe ograniczanie funkcjonalności urządzenia. W profesjonalnym zastosowaniu pozostaje nam użyć zewnętrznego rejestratora dźwięków lub dobrego dyktafonu. Aparatem bardzo dobrze się filmuje, posiada on ruchomy ekran LCD dzięki czemu możesz nagrać nawet samego siebie co ułatwia zadanie rejestrowania sprawozdań z wycieczek lub videoblogów w terenie. Przycisk movie znajduje się po prawej stronie aparatu na jego tylnej ściance i wciska się go bez żadnych problemów. Aparat jest na tyle lekki, że można go umieścić na wysokim monopodzie lub lekkim trójnogu i korzystać z ciekawych ujęć. Podczas filmowania możemy wspomagać się systemem ZEBRA aby poprawnie ustawić ekspozycję. Według specjalistów jest to wydajniejsza metoda ustawiania ekspozycji niż zwykła drabinka.

Tryby filmowania

W aparacie znajduje się tryb nagrywania w nowym formacie firmy Sony, XAVC S. Pozwala on na nagrywania w lepszej jakości, w większej ilości klatek, nie widzę zbytniej różnicy. UWAGA! Aby móc nagrywać filmy w tym formacie, musisz posiadać kartę SDXC. Nagrywanie na karatach SDHC nie działa. Ja nagrywałem przy pomocy karty Sony 64GB SDXC Class 10 UHS-1 i mogę Ci ją polecić.

Niestety jest jeden wielki minus nagrywania w trybie 100 i 120 kl/s. Aparat zawęża nam kąt widzenia i nagrywa filmy po cropie!

Aby korzystać z trybów rejestracji większej ilości klatek, zmień w ustawieniach aparatu selektor z PAL na NTSC.

XAVC S 1080p 60p 50M lub 50p
XAVC S 1080p 30p 50M
XAVC S 1080p 24p 50M lub 50p
XAVC S 720p 120p 50M lub 100p

AVCHD 1080i 60i 24M lub 50i
AVCHD 1080i 60i 17M lub 50i
AVCHD 1080p 60p 28M lub 50p
AVCHD 1080p 24p 24M lub 25p
AVCHD 1080p 24p 17M lub 25p

MP4 1440x1080px 12M
VGA 3M

Ustawianie ostrości

Automatyczne ustawianie ostrości działa szybko, prawie tak jak w lustrzankach czy bezlusterkowcach. Niestety AF niekiedy się gubi, zwłaszcza w nocy.

Stabilizacja obrazu

5 osiowa stabilizacja obrazu niezbyt przydaje się podczas filmowania gdy aparat jest w ruchu.

Efekt mory

Mora jest lekko widoczna

Rolling shutter

Rolling shutter jest widoczny przy wolnych i szybkich ruchach aparatem, dynamiczne sceny odpadają.

Slow motion

Aparat potrafi nagrywać filmy w formacie XAVC S 720p przy 120kl/s w trybie NTSC (w trybie PAL jest to 100kl/s). Możemy taki film zwolnić do 20% i wyeksportować do 720p 24p. Dzięki temu zabiegowi uzyskamy 5 krotnie wolniejszy od oryginały Slow motion co jest bardzo dobrym rezultatem. Żadna inna kamera budżetowa ani aparat nie oferuje tego trybu. RX100 MKIII jest pierwszym aparatem który posiada możliwość nagrywać w XAVC S (wymagana jest karta SDXC). panasonic GH4 potrafi nagrać film w 1080p i 96kl/s. Da to mniejszy efekt Slomo ale za to wyższą rozdzielczość. Profesjonalna kamera Sony SF700 potrafi nagrywać w 1080p i 240kl/s ale kosztuje 10 razy tyle co RX100 M3 :). Pierwsze koty za płoty, brawo Sony.

ISO test

Aparat cyfrowy Sony RX100 M3 oferuje zakres ISO od 125 do 12800. Podczas filmowania można skorzystać także z funkcji Auto ISO gdzie możesz wybrać dolną i górną granicę tej wartości. Szum zaczyna być widoczny od ISO 3200 ale nie jest on uciążliwy aż do ISO 6400. W ostateczności można nagrywać nawet na ISO 12800 ale tutaj jest już widoczny duży szum i większe plamy. W przypadku nagrywania czarno białego filmu szum może podnieść walory artystyczne. W aparacie nie można wymienić optyki więc proponuję nagrywać na mniejszych ISO ale w lepszych warunkach oświetleniowych, tak czy inaczej nie ma powodu do narzekania! Pierwszy RX100 oferował ISO 3200 jako górną granicę więc obserwujemy tutaj zauważalny postęp.

Filmy przykładowe (bez redukcji szumu, bez edycji)

Jakość filmów zasługuje na uznanie, jest to faktycznie jakość lustrzanki i bezlusterkowców. Matryca aparat może nie posiada dobrej rozpiętości tonalnej ale niski poziom szumu, dobry zakres ISO, w końcu ostrość która dzięki optyce jest tylko minimimalnie gorsza od np. Panasonica GX7, pozwala dobrze wykorzystać aparat do filmowania. Ja ciągle mam jeszcze przed oczami reportaż który nakręciłem pierwszym modelem RX100 i NEXEM-6, po połączeniu nie było sposobu rozpoznać które ujęcia są z którego aparatu, było to nagrywane w nocy. Tutaj jakość stoi o oczko wyżej.

Między AVCHD a XAVC S nie zauważyłem istotnej różnicy.

Porównanie

Niżej porównanie Panasonica GX7 z Sony RX100 MKIII na którym widać, że matryca znajdująca się w GX7 posiada troszkę większą rozpiętość tonalną.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*

3 myśli nt. „Sony RX100M3, MKIII, MK3 – Test aparatu cyfrowego

  1. pisze:W swoim czasie też dołożę Jested i Gf3rę Św. Anny ze Szczelińca Wielkiego (z 23.07.2011). Widzę że kdzloey też dobrze focili. Panowie oby tak dalej, no bo przecież Dolny Śląsk też ma potencjał do dalekich obserwacji.

  2. Pingback: Sony RX100M3 vs Fuji X30 | Fotografia, filmowanie, fotoreportaże, reportaże filmowe

  3. Pingback: Nagrody EISA 2014-2015 rozdane | Portal fotograficzny