FUJINON MKX18-55mmT2.9 oraz FUJINON MKX50-135mmT2.9

Korporacja FUJIFILM poinformowała, że w czerwcu 2018 wprowadzone zostaną nowe obiektywy FUJINON MKX18-55mmT2.9 (MKX18-55mm) oraz FUJINON MKX50-135mmT2.9 (MKX50-135mm), które wzbogacą gamę wymiennej optyki przeznaczonej do bezlusterkowych cyfrowych aparatów fotograficznych serii X. Opracowane obiektywy zapewniają wysoką jakość optyczną oraz wygodę obsługi przy profesjonalnym filmowaniu wideo. Obiektywy MKX18-55mm oraz MKX50-135mm są pierwszymi w pełni manualnymi obiektywami kinematograficznymi kompatybilnymi z systemowymi aparatami serii X. W kategoriach filmu małoobrazkowego obiektyw MKX18-55mm pokrywa ogniskowe od 27mm do 84mm natomiast model MKX50-135mm ogniskowe w zakresie od 76mm do 206mm. W połączeniu z unikalną technologią odwzorowania barw, którą posiadają aparaty serii X, obiektywy MKX istotnie wzbogacają gamę możliwości profesjonalnego filmowania wideo.

Szybki wzrost popularności filmowania i produkcji wideo udostępnianej w Internecie idzie w parze z powiększającymi się możliwościami realizacji filmów o stosunkowo niskim budżecie z wykorzystaniem cyfrowych aparatów fotograficznych. Mając to na względzie, firma Fujifilm wprowadziła do oferty w 2016 roku aparat “FUJIFILM X-T2” , który obsługuje filmowanie 4K. Aby jeszcze pełniej wspierać rosnące potrzeby w zakresie produkcji wideo, obecnie wprowadzany jest aparat “FUJIFILM X-H1”, który będzie posiadał cały szereg nowych i rozbudowanych funkcji wideo takich jak: “5-osiowa, zintegrowana w korpusie stabilizacja obrazu (IBIS) o maksymalnej efektywności 5.5 EV*1, nowy tryb symulacji filmu światłoczułego “ETERNA” idealnie sprawdzający się podczas filmowania czy też tryb filmowania z wysoką częstotliwością kadrów -“1080/120P”.
Wzrost rynku produkcji wideo stworzył zapotrzebowanie wśród użytkowników na obiektywy zoptymalizowane do rejestrowania ruchomego obrazu. Zazwyczaj obiektywy kinematograficzne spełniające potrzeby filmowców były większe, cięższe i droższe w zestawieniu z obiektywami fotograficznymi. W lutym 2017 firma Fujifilm wprowadziła obiektyw MK dla aparatów z mocowaniem E-mount*2 i model ten jest chwalony ze względu na wygodę obsługi, kompaktowe wymiary i lekką konstrukcję. Niezależnie od przystępnej ceny oraz lekkiej konstrukcji obiektywy do mocowania E oferują tę samą jakość optyczną i walory użytkowe, co drogie obiektywy kinematograficzne. Nowe obiektywy MKX zachowują tę samą koncepcję konstrukcyjną, jaka charakteryzuje obiektywy MK z mocowaniem E, ale są one kompatybilne z mocowaniem X stosowanym w aparatach Fujifilm serii X. Nowe obiektywy MKX posiadają złącza elektryczne do komunikacji z korpusem aparatu, nie tylko w zakresie korekcji dystorsji*3 oraz koloru/jasności, lecz także, aby uzyskiwać zróżnicowaną ekspresję kolorystyczną wraz z trybami symulacji filmu światłoczułego opracowanymi przez Fujifilm.
Obiektywy “MKX18-55mm” oraz “MKX50-135mm” pokrywają zakres 18-135mm, czyli najczęściej wykorzystywane ogniskowe w produkcji wideo oraz mają stały współczynnik przysłony T2.9*4 w całym zakresie zoomu, co pozwala na zachowanie niewielkiej głębi ostrości i uzyskiwanie pięknego efektu bokeh. Konstrukcja obiektywów została zoptymalizowana pod względem filmowania. Zminimalizowane zostało przesuwanie ostrości oraz zmiana osi optycznej podczas regulacji zoomu oraz zredukowane jest “oddychanie” obiektywu (zmiana kąta widzenia w czasie regulacji ostrości). Obiektywy posiadają trzy pierścienie zapewniające manualną, nienależną obsługę regulacji ostrości, zoomu oraz otworu przysłony. Każdy z pierścieni ma skok koła zębatego*54 wynoszący 0.8M (moduł). Pierścień ostrości może być obracany aż do 200 co ułatwia precyzyjne ustawianie ostrości. Cechy te sprawiają, że nowe obiektywy są bardzo wygodne i poręczne w obsłudze.

Obiektywy Fujifilm FUJINON zdobyły w 2017 roku nagrodę 69th Engineering Emmy® Award i są używane w produkcji kinematograficznej / CM / TV na całym świecie ze względu na swoje doskonałe możliwości wiernego przenoszenia w kadr prezentowanych scen. Ich właściwości optyczne, niezwykła precyzja działania i montażu bazują na wieloletnich doświadczeniach firmy w tworzeniu optyki dla kinematografii. Obecnie, Fujifilm wprowadzając serię obiektywów “MKX” dołączającą do gamy wymiennej optyki dedykowanej dla aparatów serii X wychodzi naprzeciw zróżnicowanym potrzebom produkcji filmowej.
*1 Przy współpracy z obiektywem XF35mmF1.4 R.

*2 Format mocowania obiektywu opracowany przez SONY Corporation.

*3 Zjawisko, w którym obraz tworzony przez obiektyw staje się częściowo ściśnięty lub rozciągnięty przy krawędziach.

*4 Wartość T to indeks wskazujący jasność obiektywu w oparciu o wartość F przysłony oraz współczynnik transmisji. Im mniejsza wartość T, tym większa ilość światła jest transmitowana przez obiektyw.

*5 Odległość pomiędzy poszczególnymi zębami koła zębatego

1Podstawowe cechy i właściwości obiektywów MKX

(1) Zaawansowana jakość optyczna w lekkim i kompaktowym obiektywie

Konstrukcja optyczna obiektywu MKX18-55mm obejmuje 22 szklane elementy rozmieszczone w 17 grupach. Zawiera ona 6 elementów super ED oraz dwa elementy ED. Obiektyw MKX50-135mm posiada 22 szklane elementy ułożone w 17 grupach, w tym dwa elementy super ED oraz dwa elementy ED. Obiektywy oferują zaawansowaną jakość optyczną aż do samych krawędzi obrazu w całym zakresie zoomu.

Dla całego zakresu zoomu zachowany jest stały współczynnik T2.9, co ułatwia uzyskiwanie popularnego efektu bokeh związanego z niewielką głębią ostrości. Ponadto, stały współczynnik T eliminuje potrzebę dodatkowych regulacji oświetlenia przy zmianie zoomu, co skraca czas filmowania.

Obiektywy MKX posiadają zaawansowaną jakość i sprawność optyczną niezależnie od swej kompaktowej formy i niewielkiej wagi. Efektywnie wykorzystają przy tym zalety wynikające z niewielkiej odległości tylnego ogniskowania, które wymusza mocowanie X. Forma i właściwości obiektywów sprzyjają ograniczaniu personelu operatorskiego przy realizacji filmu.

Styki elektryczne służące komunikacji z korpusami aparatów serii X pozwalają nie tylko na korygowanie dystorsji oraz koloru/jasności, lecz także pozwalają na uzyskiwanie zróżnicowanej ekspresji kolorystycznej wraz z trybami symulacji filmu światłoczułego.

(2) Konstrukcja optyczna i mechaniczna zoptymalizowana do filmowania

Przednia grupa soczewek służąca ustawianiu ostrości oraz grupa soczewek odpowiedzialna za zmianę zoomu są napędzane niezależnie od siebie, aby nie następowało przesunięcie ostrości podczas zmiany zoomu, co eliminuje potrzebę ponownej regulacji ostrości podczas zbliżania czy oddalania obrazu w kadrze. Optyczne i mechaniczne podejście oznacza, że nie ma żadnego opóźnienia, z którym mamy do czynienia w elektrycznych systemach sterowania.

Zastosowanie wewnętrznego mechanizmu ogniskowania kontroluje “oddychanie” obiektywu (zmianę kąta widzenia podczas ustawiania ostrości), co zapewnia płynne ogniskowanie i atrakcyjne przedstawianie filmowanych scen.

Technologia produkcji opracowana dla konwencjonalnych obiektywów kinematograficznych FUJINON zastosowana została także w przypadku nowych obiektywów, aby kontrolować przesunięcie osi optyczne w trakcie zmiany zoomu i uzyskiwać za każdym razem zamierzoną kompozycję.

(3) Wygoda obsługi z dedykowanymi obiektywami kinematograficznymi

Pierścień regulacji ostrości obraca się o 200 stopni, co ułatwia precyzyjne ustawianie ostrości nawet przy filmowaniu z niewielką głębią ostrości wymagającą wysokiego poziomu precyzji.

Obiektywy posiadają trzy w pełni manualne pierścienie do niezależnej regulacji ostrości, zoomu oraz otworu przysłony. Zapewniają one intuicyjną obsługę bez opóźnień czasowych charakterystycznych dla elektrycznych mechanizmów regulacji.

Wszystkie pierścienie regulacji mają skok wynoszący 0.8M, taki sam jak w przypadku kinematograficznych obiektywów FUJINON, co pozwala na wykorzystywanie wszystkich standardowych akcesoriów niezależnych producentów stosowanych przy produkcji wideo, np. rozwiązania Follow Focus ułatwiającego precyzyjną i płynną regulację ostrości.

Otwór przysłony regulowany jest płynnie bez charakterystycznych dla fotografii kliknięć. Umożliwia to precyzyjną i cichą regulację ekspozycji i zapobiega drganiom aparatu związanym z kliknięciami.

(4) Znormalizowana konstrukcja ułatwiająca obsługę

Wystarczający jest tylko jeden matte box dla obiektywów mających zewnętrzną średnicę 85mm.

Obiektywy pozwalają na korzystanie z jednego rozmiaru filtra – posiadają gwint mocowania dla filtrów o średnicy 82mm.

Koła zębate trzech pierścieni są umieszczone w tym samym miejscu, dzięki czemu nie trzeba zmieniać pozycji akcesoriów przy wymianie obiektywu.

Obiektywy dysponują funkcją makro dzięki czemu zbliżenia poszczególnych scen można zrealizować jednym obiektywem.
MK18-55mm: Minimalna odległość do obiektu
*6 – 0.38m (ustawienie dla najszerszego kąta)
MK50-135mm: Minimalna odległość do obiektu – 0.85m (ustawienie dla najszerszego kąta)

Obiektywy dysponują funkcją regulacji odległości tylnego ogniskowania *7 , by zapewnić optymalne dopasowanie pomiędzy korpusem aparatu i obiektywem, i tym samym wykorzystać pełną jakość optyczną obiektywu.

*6 Odległość od płaszczyzny tworzenia się obrazu do obiektu

*7 Płaszczyzna formowania obrazu przez obiektyw może być regulowana stosownie do tylnej odległości ogniskowania w poszczególnych aparatach (odległość od mocowania obiektywu do referencyjnej płaszczyzny matrycy)

2. Podstawowe cechy

Typ

FUJINON MKX18-55mmT2.9

FUJINON MKX50-135mmT2.9

Konstrukcja obiektywu 22 elementy w 17 grupachObejmuje 2 elementy o wyjątkowo niskiej dyspersji oraz 6 elementów o super niskiej dyspersji 22 elementy w 17 grupach Obejmuje 2 elementy o wyjątkowo niskiej dyspersji oraz 2 elementów o super niskiej dyspersji
Długość ogniskowej (Ekwiwalent dla formatu małoobrazkowego)

=18-55mm(27-84mm)

f=50-135mm(76-206mm)

Kąt widzenia

76.5°29.0° 31.7°12.0°

T-No.

T2.9

T2.9

Maks. otwór przysłony

F2.8

F2.8

Min. otwór przysłony F22 ~ zamknięta F22 ~ zamknięta

Sterowanie przysłoną

Liczba lamelek przysłony

9 (zaokrąglony otwór diafragmy) 9 ( zaokrąglony otwór diafragmy )

Wielkość kroku

Brak

Brak

Zakres ustawiania ostrości

0.85m/2ft 9in〜∞
[z szerokokątną funkcją makro
0.38m/1ft 2.9in(przy najszerszym kącie widzenia)]
1.2m/3ft 11in〜∞
[ z szerokokątną funkcją makro
0.85m/2ft 9in( przy najszerszym kącie widzenia)]
Wymiary zewnętrzne:

Maksymalna średnica x długość (około)

(odległość od krawędzi mocowania w obiektywie)

φ87mm×206.6mm

φ87mm×206.6mm

Waga (w przybliżeniu)

(bez zakrywek, osłony przeciwsłonecznej, wspierającej stopki oraz stopki kołnierza statywu)

1,080g

1,080g

Przednia średnica

85mm

85mm

Rozmiar filtra

φ82mm φ82mm

Znajdujące się w komplecie akcesoria

Stopka kołnierza statywu, Wspierająca stopka, Dźwignia zoomu, Zakrywka obiektywu, Tylna zakrywka obiektywu,

Osłona przeciwsłoneczna, Materiałowy pokrowiec

Stopka kołnierza statywu, Wspierająca stopka, Dźwignia zoomu, Zakrywka obiektywu, Tylna zakrywka obiektywu,

Osłona przeciwsłoneczna, Materiałowy pokrowiec

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

*